Kanin iFokus

Kanin

Läst 91 ggr
Skorpan01
0

Tumör bakom ögat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min kanin Skorpan, 1,5 år har fått en knöl vid ögat. Vi upptäckte det när hon fick en ögoninflammation pga ett höstrå. Veterinären har gjort röntgen och sagt att det troligen är en tumör och att de rekommenderar att hon får somna in. Men jag har läst att det går att ta bort ögat och tumören, är det någon som har erfarenhet av detta? Eller är det onödigt lidande? Hon mår väldigt bra trots omständigheterna, gör glädjeskutt och äter som vanligt.

Bilden är från när hon fick höstrået i ögat, det är inte längre rött utan ser normalt ut annars. Hon har dock fått skada i andra lgat också så bölden måste ju bort oavsett om det är en tumör eller inte 😢

Kanin och hamster
1

Var det en kaninkunnig veterinär du pratade med ? Nu är jag ingen expert men spontant tänker jag att det borde gå att operera bort ögat och tumören men är det en erfaren veterinär så är det såklart bäst att lyssna på de.
Lycka till hoppas att det går bra 💕

Uppkatten
2

Det är ju en ung kanin, så jag hade nog bett att få en second opinion hos en annan veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maleficum
2

En kanin kan klara sig alldeles utmärkt utan syn så för den sakens skull behövs inte avlivning. Däremot är det ju helt beroende på hur tumören ser ut och exakt vart den sitter som väl avgör om det faktiskt går att operera bort eller inte.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Skorpan01
0

Tack för svar! 💕 Det var kaninkunnig veterinär, dock ville dom avliva henne på plats efter narkosen. Jag jobbade så vi bestämde oss för att vänta för att jag skulle kunna vara med. De rekommenderade att hon skulle avlivas innan helgen pga att ögat gör ont men grejen är att hon mår jättebra så det känns konstigt? Jag vet att kaniner kan dölja sin smärta men hon gör typ 50 glädjeskutt om dagen, springer och äter som vanligt. Jag har sett henne ha ont innan och då var det inte såhär. Så jag ska nog ringa dom igen och fråga om dom anser att operation är möjligt (även om dom inte rekommenderar det), alternativt ta henne till annan veterinär!

Uppkatten
0

Det viktiga då är att du inte drar ut på det, utan att du ser till att få tid hos en annan kaninkunnig veterinär så snart som möjligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Mulka]
0

Hoppas så mycket att din kanin går att rädda, så hemskt när man måste avliva djur 😭😭😭😭🐰🐰🐰🐰😭😭😭😭😭😭😭