Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 48 ggr
humlan84
0

Kaninbeteende stampning

Hej! Detta kanske är helt fel forum att fråga i men tänker att jag gör ett försök. Jag har frågat och googlat runt men inte riktigt hittat svar och tänker att ni som är vana vid kaniner kanske vet.
Jag har precis fått hem en kanin, jag är van vid kaniner sedan tidigare men aldrig haft en egen. Det är en 6 år gammal omplacering, okastrerad hane.
Han är egentligen väldigt okomplicerad då han är väldigt snäll, går på toalåda, skvätter inte, är inte heller särskilt hanig av sig.
Men han stampar till och från när han får springa fritt i lägenheten.
Jag vet att de stampar om de är rädda eller för att försvara sitt revir osv men då han stampat utanför buren har jag inte märkt att han ser särskilt rädd ut.
Kan kaniner stampa även om de är glada?
Han har hoppat fritt fram och tillbaka och sen plötsligt kan han stampa några gånger och sen fortsätta hoppa iväg, men söker inte heller skydd någonstans. För mig verkar han glad men överallt står det bara att en stampande kanin är arg eller rädd.
Detta har också uppkommit en gång när jag klappat honom i buren, han tyckte att det var jättemysigt och somnade nästan efter en stund. Sen öppnar han ögonen gör ett "grunting" liknande ljud fast lite lägre (inget morr) och sen börjar han stampa, hoppar efter mig ut från buren och cirkulerar runt mig samtidigt som han gör enstaka stampningar. Då tänkte jag först att det var en revirmarkering eftersom jag klappade han i hans bur, sen läste jag att det kan ha varit ett parningsbeteende eftersom han är okastrerad? Upplevde honom väldigt nyfiken under tiden och inte rädd.

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Den här artikeln om just stampning på kaninmagazinet kan nog svara på din fråga! Den är super!

https://kaninmagazinet.wixsite.com/kaninmagazinet/post/varf%C3%B6r-stampar-kaninen

Det är vanligt att vi människor tror att kaniner alltid stampar av rädsla, men så är inte fallet. Det kan finnas många olika orsaker, stampar din kanin får du se över situationen och lista ut vad det kan bero på. Här kommer en lista med olika anledningar som gäller både för tamkaniner och vildkaniner. Se upp! Jag hörde/såg någonting konstigt, var på vakt. Titta på mig! Jag Bestämmer här, alla andra är undergivna. Försvinn/lämna mig ifred Vem är du, vän eller fiende? Jag bor här, detta är mitt re
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Om kaninen stampar just när den är glad/ nöjd så skulle jag tro att det är av glädje eller vad man nu ska kalla det ☺️