Majs och vete baserad kattsand?
Hejsan, Jag kommer att ta över två små lejonhuvade kaniner till sommaren, Vet att vanligt klumpbildande kattsand är livsfarligt för kaniner. Men hittade en kattsand gjord av majs och vete och är kompostvänlig (dock klumpbildande) på en hemsida och de låg under smådjur/gnagar sektionen och blev fundersam om man kan använda det i kaninernas toaletthörna istället för stallpellets?
Jag skulle inte använda det.
Det finns risk att kaninen kommer tycka det smakar gott och då vilja äta det och eftersom det är gjort för att klumpas så finns risken att det klumpar och stoppar upp i magen och tarm.
Själv använder jag PeeWee låda och strö till min långhårskanin och det funkar toppen, inte massa strö över allt och är väldigt drygt.
Tyvärr är lådorna dyra i inköp (men är man händig kan man göra sina egna varianter) men strö åtgången är otroligt liten (jämfört när jag haft andra material).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Ja det var det jag var lur på, men ville kolla om någon annan tänkte som jag eller hade andra knep och trix. Tack så mycket för tipset. Ska kolla in dem!
#0: Oj oj oj…