Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 1284 ggr
Leoponken
0

OT - Novell: Den galna sommaren...

Har tänkt att göra en liten novell i några delar, säg till ifall jag ska fortsätta sen..

Del 1: Till landet.

Jag vaknade av att väckarklockan ringe. Mamma och pappa var redan vakna och höll på att packa inför resan till vårat landställe. Jag har en storebror också, eller hade som jag faktiskt älskar mer än mina föräldrar.. just nu. Mamma har en lite bäbis i magen och de bryr sig bara om bädisen i magen! Min storebror dog för 2 månader sen.. Jag saknar honom så! Men ännu vet jag inte hur han dog.. Jag har inget husdjur heller.. Mamma och pappa vill inte att jag ska ha något husdjur eftersom att bäbisen komemr snart.. Har alltid önskat mig en lite fågel som jag kan sjunga tillsammans med.. Fast hunhdar gillar jag också. Men fåglar kan ju sjunga, och det gillar jag. Helst vill jag flytta hemifrån nu!

- Vi ska åka nu, Hanna! sa mamma.

- Ja, ja, jag kommer väl snart. sa jag med en suckande röst.

Vi hade inte ätit frukost än, vi skulle äta frukost på vägen, vägen till Skåne, där lanställe är. Jag satte på mig ett par jeans och en t-shirt med en fågel på. Eller, ja, den kommer från musikskolan i kören som jag var med i, men mamma och pappa tyckte att de började bli för dyrt, så de avanmälde mig.. Just nu går jag på piano, vilket jag fått i födelsedagspresent av min kusin…

Vi startade bilen och började att åka.. Mamma och pappa pratade med mig:

- Du vet väl att vi ska träffa tant Greta? sa pappa.

Greta är min farmor.. Hon är inte jättesnäll direkt och jag tror att hon ligger bakom mordet på farfar..

- Va?! Det var ju hon som mördade min farfar! Jag vill absolut inte träffa henne! sa jag, men mamma och pappa verkade sturnta i det.

- Nej då, de är det väl inte alls! sa mamma. Hon är ju jättesnäll! Eller hur.

- TYST! sa pappa. Jagförsöker att koncentera mig på bilkörningen!

- Ja, ja men jag TÄNKER INTE TRÄFFA HENNE! skrek jag när plötsligt allt blev svart.. Det kändes som att bilen rullade i flera varv. "Vad hände?" tänker jag men allt är svart.. och tyst.

Vad kommer att hända om jag forstätter? Ja, det får ni veta ifall ni ber mig, hehe!

[Zoie]
0

Jätte bra!

Jennie104
0

Jätte bra! Du skulle LÄTT bli författare :)

huldisen
0

Bra. dock var det ganska mycket stavnings fel :/

Martina-b
0

jätte bra vill höra fortsättningen

Leoponken
0

Tack allihopa!

#3 Jag är inte så jääätte bra på att stava, går bara i femman ännu.. Fundersam

KvirrZ
0

Lät jätte bra

- Mvh Emma

Leoponken
0

Del 2: Vad var det som hände?

Allt var svart.. Jag tänkte för mig själv: "Vad har jag gjort?" "Blev jag straffad?". Jag vaknade och vi var fortfarande i bilen och örde som vanligt. Mamma och pappa sa ingeting! Men de borde väl veta vad som hade hänt?

- Vad hände, mamma? sa jag.

- Inget, vad pratar du om? sa mamma men visste säkert vad som hade hänt, hon ville säkert bara inte att någon skulle bli arg och att det skulle upprepas.. Men det var vad JAG trodde.

Jag fattade nu att jag ändå skulle träffa henne. Jag tog då fram ett block och började skriva på det, ifall min farmor skulle mörda mig..

"Kära mamma och pappa. Jag har absolut inte levt ett bra liv eftersom att den där skitungen i mammas mage ska komma!" osv..

Jag var inte glad av att få ett till syskon. När storebror dog skaffade de ett till barn, vilket de sääkert kommer att göra ifall jag dör!

Jag tog min mp3 spelare som jag tjänat ihop pengar för själv och lyssnade på en låt som jag verkligen älskar!

- Hanna? HANNAH? HALLÅ? sa pappa men jag bara låtsades att inte höra. Hannah? Aja, då struntar vi väl i det då!

Jag undrade vad det va han skulle säga men det var säkert bara någon om min farmor..

Jennie104
0

FORTSÄTT FORTSÄTT :) du äger

Leoponken
0

Tack, fortsätter snart..

Clariiz
0

Den var bra

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Leoponken
0

Del 3: Nästan framme

Vi var nu på väg till McDonalds såg jag. Jag ville ha en cheezeburger, vilekt jag alltid vill ha! Utan ketchup, som min storebror. Jag var faktiskt ganska lik min storebror. Eller, tja, jag brukade göra samma saker som honom. Men jag kan inte fatta hur han dog! Varje gång jag tänker på honom gör det ont i hjärtat..

Pappa frågade mig:

- Vad ska du ha Hanna?

Jag ville svara eftersom att jag var så hungrig.

- Jag tar en cheeseburger, som vanligt.. sa jag lite irriterat.

Vi beställde typ ur "Mac Drive" eller vad det nu heter.. Jag fick det jag ville ha och tog en stor tugga ur burgarn. I framsätet pratade mamma och pappa lite..

- Undrar vad babyn tycken om detta, älskling? sa pappa.

- Gott tror jag! sa mamma

Jag kunde inte stå ut! Det var så himla irriterande när de bara pratade om den där bäbisen!

- Den älskar maten säkert!! Håll tyst nu bara, jag vill ha lite lung och RO!!! sa jag men kanske var det för mycket? Mamma och pappa sa inget i alla fall, men de var säkert väldigt arga på mig..

Jag kollade ut genom fönstret och såg en vägskylt med Skåne 2 mil på. Då är det inte mycket kvar.. Men jag tyckte att de gick fort.. Det brukar ta längre tid ju. Har jag sovit någon gång på vägen dit? Aja.. skönt att vi är framme snart. Eller inte för att vi ska träffa farmor men jag hatar att åka bil! I alla fall nu för tiden…

Jag satte på mp3 spelaren efter att jag stängt av den vid Mc Donalds. Jag kolade inte vilken låt det var. Men denna låt är bra.. fast sorgsen. Den kommer från Titanic, fast det är Celine Dion som sjunger. "My heart will go on.." tänker i mitt huvud "sjungande". Jag börjar tänka lite, medans jag lyssnar på låten. Tänk om farmor har något att göra med min storebrors död? Fast jag fick eller får inte veta vart han var. Mamma och pappa vill inte prata om min storebror.. Frågar jag så svarar de inte. Jag lovar, de skulle dom inte! Ja, jag får väl fundera på en massa knäppa saker i mitt huvud tills jag kommer på vad det är..

Clariiz
0

fortsätt :P blev lite iriterad på:

Vi beställde typ ur "Mac Drive" eller vad det nu heter..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Leoponken
0

Okej.. jag "glömde" att berätta det före..

Ellen95
0

Jätte bra!!:)

Leoponken
0

Del 4: Skåne - Here we are!

Nu var vi äntligen framme.. Ser INTE framemot farmor. Den elakaste tant i hela universum! Kaxig är hon allt, ful och knäpp. Men ändå känns det som att hon gillar mig lite. Men det är bara en känsla jag får ibland.

- Nu är vi snart framme Hanna. sa mamma med faktiskt en ganska snäll och glad röst men jag suckade bara..

- Varför åker vi till Skåne egentligen? sa jag.

- Vi har ju vårat landställe där, det vet du ju? Eller? sa pappa. Och farmor bor där ju!

- Men gillar NI verkligen farmor då? sa jag fast det kanske var en dum fråga mot min pappa i alla fall..

- Jag är hennes barn! Vad tror du? Hon är gammal och vi måste hälsa på henne ibland.. Vi gillar ju henne cokså, det är därför vi åker till henne. sa pappa.

Jag tänkte på vad pappa hade sagt… Men JAG gillar absolut inte henne! Dom tänker aldrig på mig! Bäbisen hit, och bäbisen dit. Kan de inte sluta någon gång! JAG ÄR EN LEVANDE VARELSE!

Nu var vi framme och jag såg farmors lilla villa. Jag tycker att hon har det rätt så fint i sitt lilla hus, fast lite gamla möbler har hon ju. Förstår inte hur pappa kan gilla henne.. jag gillar inte mina föräldrar.. Måste man kalla dem föräldrar? Dom verkar inte vara det! men dom är det..

Vi steg ut ur bilen. Vi gick till dörren och plingade på. Fast vi fick vänta ett tag. Vad kunde ha hänt? HAR det verkligen hänt något..? Man vill ju som ändå inte att någon fler person dött.. Men jag KAN vara utan henne!

Leoponken
0

Vad tycks? Ska jag fortsätta?

pandabjorn
0

jaa!!

ciss
0

Fortsätt gärna. Bra skrivet!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ellen95
0

FORTSÄTT:D

Clariiz
0

Den är bra :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Bra :)

Leoponken
0

Tack!

Jojsan
0

ja fortsätt :) bra skrivet

Sotis
0

Jaa fortsätt den e jätte bra!:D

Leoponken
0

Del 5: Du är olik dig, farmor..?

Till sist öppnade hon dörren och sa:

- Nämen hejsan! Ursäkta att det dröjde, jag lagar mat och hörde inte ringklockan. Hur mår ni då? sa hon med den snällaste "farmor-röst", vilket jag tycke var ganska konstigt, hon är ju sig väldigt olik!

- Jo det är jättebra med oss, och bäbisen i magen. sa mamma.

- Ja, vi får se hur den är när den kommer ut. sa farmor.

"Ja vi får se när den kommer ut"? Vad menade hon med det? Att de skulle bli en ful bäbis? Att den inte skulle må bra när den föds? Egentligen är det inte fara för mig! Jag har ju inte bett om ett syskon..

- Kom in nu, ni blir ju dygnblöta! sa hon, eftersom att de var spöregn just nu.

Vi gick in i farmors lilla hus. Jag såg en lite ovanlig sak, eller den har i alla fall inte vcarit där förut - en bild med en söt lite pojke på, vem kan den vara?

- Vem är pojken på bilden farmor? sa jag lite tyst.

- Det är en pianoelev åt mig. sa farmor.

- Men inte visste.. sa jag men hann inte mer för att farmor, mamma och pappa gick in till köket. Jag skulle säga att jag inte visste att hon var pianolärare, men hon ville väl bara inte svara.

Jag gick in till köket och frågade i fall vi skulle åka till vårat landställe nu..

- Ska vi inte åka till landet snart? sa jag.

- Nämen, varför kan ni inte stanna här tills i morgon? Då ska jag också åka till mitt så kallade "land". Ni kan sova här hos mig till imorgon! sa farmor.

Jag hoppades att mamma och pappa skulle tacka nej, men de gjorde dom inte..

- Vilken bra idé! Så gör vi. sa pappa.

Tänk om farmor har något skumt pågång? Först så är hon jättetrevlig när vi kommer, sen har hon ett kort på en "pianoelev" och jag visste inte ens att hon var det! Och hon bjuder oss till att sova över. Jag VET att det är något skumt på gång, men jag vet inte vad som är skumt! Hon planerar väl inte att döda någon..?

Sotis
0

Forsätt skriva:D

Ellen95
0

gud så bra den är!!!:)

Leoponken
0

Tackar!

sputtnick_plexus
0

hur bra som helst! :D

Nini_
0

jättebra :D vill läsa mer!!

soten
0

Mer!

Jojsan
0

mer mer! :D

Sosso
0

mermermer!! :D Bra skrivet!

Leoponken
0

Tack, tack! Ska börja skriva snart!

ciss
0

Skriv mer :)

www.frihetenskaniner.se

soten
0

Mer!

ciss
0

Mermermer :)

www.frihetenskaniner.se

Leoponken
0

Del 6: Sov gott!

Farmor gjorde god mat tycker jag. Idag gjorde hon sitt hemgjorda recept på köttbullar. Till det kokade hon hemodlad potatis, nam! Maten var klar och vi gick för att tvätta händerna, och sedan börja äta av den goda maten.

- Varsågod! sa farmor efter att hon serverat oss.

- Mmm! Vad gott detta är! sa mamma.

- Tack, tack. sa farmor och gick för att hämta såsen hon glömt. Här får ni sås!

Jag blev proppmätt efter bara några tuggor, eller, tja, tuggorna var STOORA men.. Jag tog en bok ur min resväska och satte mig i soffan för att läsa lite ur den. Det är en väldigt spännande bok som handlar om en tjej som går in i ett skjul på hennes landställe och blir inlåst där.. Hon hör läskiga ljud och hittar en död gris där inne..mer har jag inte hunnit läsa. Visst är den lite läskig tycker jag men jag gillar att läsa lite i den.

När jag blivit lite trött på att läsa efter ett tag la jag ner boken i väskan och satte på tv:n. Det var inte så mycket på tv eftersom att farmor bara har de "vanliga" kanalerna. 1, 2, 3, 4 och 5. Mamma kom ut till mig och sa:

- Är det inte något på tv? sa mamma. Har du tråkigt?

- Aa, ganska.. sa jag.

- Är du trött så kan du gå och lägga dig, pappa och farmor har bäddat åt oss i gäststugan. sa mamma.

- Jag vet inte.. Jag är nog ganska trött… sa jag och började gå mot hallen för att ta på mig skorna.

Mamma följde med mig dit in och jag tog på mig pyjamasen, och borstade tänderna.

- Vi ska kanske vara uppe ett tag så du får räkna med att det kanske tar någon timme eller så innan vi kommer. Är det någon så är det bara att komma in. sa mamma.

- Okej. sa jag och la mig under täcket medans mamma gav mig en puss på pannan.

Jag slöt ögonen och försökte att sova. Jag låg mest bara och tänkte.. Jag var inte så trött, jag blev lite piggare. Men jag ville sova. Jag har inget att göra där inne. "Sova löser allt!" som min bror sa. Men jag bara inte kunde somna!

När jag väl blev lite trött igen hörde jag konstiga ljud. Det lät som att någon grävde i något. Undrar vad det var..? Jag tog på mig jackan och skorna, och öppnade dörren. Jag gick ut och såg någon "maskerad" gammal kvinna som grävde. Jag gick lite närmre och råkade snubbla på en sten! Då märkte kvinnan mig och sprang där i från, vilket jag också gjorde, in till gäststugan och gömde mig under täcket. Undrar vem det var, kan det ha varit en tjuv, eller kanske någon i kvarteret?

mimmi.k
0

Jätte bra! Gillar den verkligen! Vill läsa mer! :)

Clariiz
0

Skriv mer :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

soten
0

Mer!

Det kan ju bli en film ;D

Leoponken
0

Tackar!

#41 Hehe, kanske.. ?

Jojsan
0

jag vill läsa MER ! :D

aliciia
0

FORTSÄTT :D

Leoponken
0

:) Kul att ni verkar tycka om den.

Jojsan
0

ja, å vi vill läsa mera ;)

Sosso
0

spännande. :)

Prizma_o_Kristall
0

Den är jättebra! *fortsätt, fortsätt, FORTÄTT*!!!! ;)

Ellen95
0

FORTSÄTT!! den är JÄTTE bra!!

sputtnick_plexus
0

jättebra! :)

Sotis
0

Jätte bra!:D

soten
0

Fortsätt då!

Leoponken
0

Del 7: Till våran stuga

Jag var så rädd att jag gömde mig utan att ta av mig skorna! Jag somande direkt.. När jag vaknade nästa morgon var mamma och pappa inte där. De hade säkert gått in till farmor så jag tog på mig kläder och gjorde mig i ordning lite. Jag var ändå lite rädd för vad som hade hänt igår. Om den där maskerade typen skulle komma och döda någon, någon i min familj eller släkt! Men vem vet, det kanske bara var en dröm?

Jag öppnade dörren in till farmor och ropade:

- Är det någon här?

- Ja, lilla vän, kom in. sa mamma. Det är frukost nu!!

- Okej. sa jag och började att ta av mig skorna och jackan.

Jag gick in till köket och satte mig vid bordet där de hade gjort frukost, som faktiskt såg väldigt god ut!

- Någon timme efter att vi har ätit klart så kanske vi kan åka till båthamnen och sedan åka med båten till stugan. sa famor, och mamma och pappa gick med på det.

- Javisst! Så gör vi. sa pappa och gick till kaffebryggaren för att ta lite mer kaffe.

När vi var färdiga började alla att klä på sig och göra sig fördiga för att åka. Vi tog bara vår bil så slipper farmor "slösa" på bensin, hon är väldigt sparsam förstår ni!

Alla satte sig i bilen. Det tar ca 10 min att åka till bilhamnen och typ ca 4-6 min att åka med båten till våran lilla "ö" där stugan finns.

Nu när vi var framme i hamnen började vi att packa i väskorna till båten. När vi då hade gjort det satte vi alla på oss flytvästarna. Vi satte oss i varsin båt, farmor åkte med sin och vi åkte med vår.

När vi precis hade börjat åka såg jag att famor höll på med något i sin båt. Hon hade handskar på sig och höll på med något på golvet. Vad kunde det vara? Smatidigt vinkade någon okänd gubbe åt henne och hon vinkade tillbaks, vem kunde det vara? Han var rätt snygg för att vara gammal och skulle passa med famor, kanske. Vem vem var det? Och varför håller hon på med handskar runt golvet på båten, hon brukar annars inte vara så himla noga med allt..

Leoponken
0

Detta avsnitt kanske inte gav så mycket hemligheter men det nästa gör det, jag lovar!!

Jennie104
0

Braa MEER :D

Sosso
0

Vill veta hur de går. ;o

Leoponken
0

Tack! Ska skriva lute senare kanske..

sputtnick_plexus
0

Okej, :D ^^

Leoponken
0

putt :P

soten
0

Fortsätt du bara ;D

Ellen95
0

När är du klar med kapitlet?:)

Prizma_o_Kristall
0

Jättespännande! :) Du är verkligen duktig:)

Nathalieee
0

jätte bra !!! skriv mer :D

Leoponken
0

Oj, hade glömt bort att jag hade denna novell :S Ska skriva nu på en gång!

aliciia
0

meeer :D

Jojsan
0

bra för vill veta hur det går ! :D

Leoponken
0

Del 8: Packa upp

När vi väl var framme och hade låst upp dörren till stugan började vi att packa upp lite av sakerna hade med oss, lite mat, saker i resväskorna och sånt..

Farmor hade vi lämnat av vid hennes stuga, men mamam och pappa ville att hon sedan skulle komma över till oss, eller i alla fall att vi hämtade henne igen vid kvällen, så kunde vi äta middag tillsammans.

Jag tog fram en söt, vit, liten kofta ur min resväska och gick till köket för att ta ett av de äpplen vi köpt på affären. Det var smaskigt! Ett rött/grönt äpple var det. Jag gick runt lite i huset och gick sedan in i mitt rum, eller det rum jag sover i. Jag satte mig på sängen och kollade runt lite i rummet. Det är mest vitt, men lite andra färger med. Denna stuga har faktiskt funnits i 40 år! - har mamma sagt. Men såklart har det fått lite renovering.. Men detta rum är riktigt gammalt. Så jag känner mig ganska stolt att sova i det, men lite kusligt att ytterväggarna är ganska tunna.. Tänk om det kommer något, eller NÅGON och hugger i det eller bankar sönder det?

När jag ätit upp äpplet la jag mig på sängen och kännde mig mycket trött.. Jag blundade oh började att somna..

När jag vaknade hade jag säkert sovit länge, vilket jag hade. Det var någon timme för middagstid och jag kom på att vi skulle hämta famor, eller åtminstonde pappa.

Jag gick ut i köket och såg mamma skära en gurka till en sallad. Jag såg att det stog framme marinerat kött, men inte ännu grillat. Pappa skulle väl börja grilla snart antog jag.. Potatisen verkade koka och en god gräddsås stog på spisen.

- Vad blir det till mat mamma? sa jag.

- Det ser du väl? svarade mamma och verkade helt koncentrerad i vad hon gjorde.

- Okej. sa jag. Ska inte vi hämta famor snart?

- Jo, pappa gör det just nu. Han åkte för ca 5 minuter sen. sa mamma.

- Jaha. sa jag och gick till fönstret för att se att båten faktiskt var bort.

Konstigt, tänkte jag. Det brukar inte ta såå lång tid att åka och hämta famor. Det tar ju bara typ 1 minut att åka mellan oss och famor, eller har hon bytt stuga?! Vad kan ha hänt?

Jennie104
0

FORTSÄTT :D

aliciia
0

Bra :D mermermer

Jojsan
0

meeer :D

aliciia
0

MER MER MER MER  MER MER MER MER

Leoponken
0

Kul att ni verkar gilla den :) Nästa del tror jag att jag skriver i morgon :P

soten
0

M E R ! ! !

Jennie104
0

MER x>

Jojsan
0

*harklar sig* imorgon? ;)

Jennie104
0

Nu får du ta och skriva!

Ellen95
0

Den är jätte bra! Skriv Meeer!:D

Sotis
0

Mer!:D

sputtnick_plexus
0

mer mer mer :D

Leoponken
0

Sorry att jag inte skrivit på ett tag.. har liksom inte haft tid!

Leoponken
0

Del 9: Potatis och grillat kött!

Jag var faktiskt orolig.. Jag tittade och tittade men ingen båt fick jag i synhåll.

Jag gick till vardagsrummet och satte på tv:n medans jag hörde ett brummande ljud. De hade kommit! Nu kunde jag andas ut igen efter att jag varit så orolig.

När de kom in i huset hälsade jag förståts men frågade aldrig varför det dröjde så, ingen av dem verkade ju arg, upphetsad eller ledsen! ALLT var som vanligt.

Nu var snart maten klar, bara köttet skulle grillas, och det gör pappa! Efter en stund går farmor ut till pappa. De prtara om något, men jag vet ej vad, eftersom att jag ser dem genom fönstret..

När de grillat fördigt var det klart att sätta sig vid bordet. Vi åt ej ute eftersom att det börjat blåsa nu, och ganska mycket!

(fortsätter med kapitlet om en stund, måste gå nu!)

Ellen95
0

jätte bra!!!!!!!!!!!:D

soten
0

Det ät jättebra!

Jennie104
0

Fortsätt xd

Jojsan
0

bravo mera :-)

pandabjorn
0

meeeeeeeer!  =D

Jojsan
0

puuttt

Leoponken
0

Del 9 (forts.): Potatis och grillat kött!

Vi började prata om i morgon. De hade sagt att det skulle bli fint väder i morgon och att vi kanske skulle kunna göra något kul.

- Jag tror att jag vill sola och kanske städa lite imorgon, sa mamma. Men vi kan väl göra något.

- Jag får väl se vad jag ska göra, jag kanske ska bygga lite, sa pappa.

- Ja jag ska inte göra någonting alls imorgon! sa farmor.

- Men om du inte ska göra något kan ju Hanna och du kanske göra något tillsammans, eller? Hanna, du gillar ju att hålla på i trädgården och så gillar du ju att bada, kanske på stranden bredvid farmors stuga! sa mamma.

- Vilken underbar ide! sa pappa och farmor samtidigt!

- Så tycker jag att vi gör, sa mamma. Vi ringer vid tio eller nått och så kommer vi väl över med båten då.

Jag nickade lite då och då men ville inte alls vara med farmor, men det kunde jag ju inte säga!! Vem som helst skulle bli ledsen eller arg då.. Om man typ sa att man inte gillade den personen (som jag hatar farmor) så den någon bli så besviken att den kanske skulle… DÖDA NÅGON!

aliciia
0

Bra, fortsätt (A)

Jennie104
0

Fortsätt ;D

Feliciaa
0

Ååh superbraa! FORTSÄTT! HELT BESATT!

pepsibarn
0

Fortsätt den är super

Feliciaa
0

putt :D

BiancaW
0

Putt ;D

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.