Kanin iFokus

Kanin

Läst 136 ggr
Bokaninerna
0

Min kanin gnager på galler

Hej min ena kanin pax han gnager på galler o han är rymningsbinägen om de är det som gör han biter på galler i buren mäst sen lite i hagen. Fort jag kommer till han börjar han bita på sitt galler.
Vet nån vad jag kan göra?

MVH nellie

[hamsterwille]
0

varför la du upp 7 likadana trådar?

isidora_sweetbird10
0

#0: Är inte så bra på kaniner men jag vet att deras tänder aldrig slutar växa. Kaniner brukar bita på saker och det är därför man ska ha saker där kaninen kan bita på så de kan "slita ner" sina tänder.

Hoppas detta var till hjälp <3

Bokaninerna
0

Jag åka mitt internet hemma är ganska dåligt

Bokaninerna
0

Ja jag har massor hö sen får dem ateverings leksaker varge dag o är i hagen 2 till 4 gånger i veckan sen är pax storebror han håller inte på o biter på galler de gör bara pax o dem får mat morgon o kväll

[hamsterwille]
1

Vet inte hur det är hos kaniner, men hos hamstrar så är det ett stressbeteende, kan nog mycket möjligt vara det här också.

[Vildkanin]
0

Det är ett stereotypt beteende som nog har med aktivering att göra. Viktigt att något åt det så snart som möjligt för att det inte ska bli värre. Går det att ge honom tillträde till hagen hela tiden?

Bokaninerna
0

Ja men har frågat min uppfödare o hon säger att han käns inte sträsad. Sen så när jag är vid hans bur o myser med pax då vill han mysa men ändå hoppa ner från buren o springa frit.

[Vildkanin]
0

Tror inte det är så bekvämt att tugga på metall så borde vara stress. Antingen understimulerad eller ett försök att rymma in till andra hanen.

Bokaninerna
0

Nä andra hanen bor 7 meter ifrån pax o sen när pax har rymt har han rymt till sin Hage. De är alltid när jag är 3 till 0 meter till buren då han börjar gnaga

[Goldie2010]
2

Tycker att de borde få vara ute i en Hage varje dag, gärna flera timmar. Att den gnager på gallret kan vara att den är understimulerad.

Bokaninerna
0

Oki de är ganska blött ute o rengnar men kan han ändå gå ut?

[Goldie2010]
0

#11: Ja det tycker jag, bara du har något ställe där han kan ta skydd i hagen=D

Fridaaaa
1

Låter som att han är uttråkad och understimulerad.
Hade dessutom kastrerat honom och skaffat han en hona som sälllskap
Stor yta är viktigt
Saker att göra tex tunnel, gnagargrenar, kunna gräva, saker att hoppa upp på mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bokaninerna
0

Oki

Bokaninerna
0

Mm jag har ingen tunel men han kan hoppa upp o ner o han har just nu en lagom yta och vara på de e senare när han blir större då han behöver ha större yta. I fram tiden tänkte vi gö stora ytor dem kan springa ut o in. När jag tänkte kastrera min andra hane och då frågade jag min uppfödare om de var värt det och då sa hon nej o vad som kan hända och då vill jag inte reskera pax liv på o kastrera

Fridaaaa
2

#15 Kaniner behöver stor yta oavsett storlek.
Hur stor yta har kaninen nu? Ras? Ålder?

Hanar kan du inte ha tillsammans, det är stor risk för slagsmål, få undantag
Det är sällsynt att en kanin inte klarar av kastrering

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Vildkanin]
3

Kanske dags att sluta lyssna på uppfödaren, h*n har sagt många saker nu som inte stämmer