Hur klippa långa klor?
Jag har tagit över en hermelinkanin från en som inte kunde ta hand om den. Han mår bra och är pigg, men klorna är JÄTTElånga. Och har böjt sig åt alla möjliga håll. Några ser ut att växa snett. Jag måste verkligen klippa dom och har köpt en rejäl kloklippare som är för små hundar egentligen, frågade i djuraffären och den ska tydligen vara bättre.
Han har väldigt mörka och tjocka klor och jag är rädd för att skada han när jag klipper, eller att klippa för mycket.
Hur ska jag gå tillväga? Hade varit tacksam för tips?. Tycker så synd om den lilla kaninen!
Jag har en kanin, som på bilden dock har nyklippta klor, (lägger in bild på hans klor) men som oxå har mörka/tjocka klor. Jag ser alltid till att ha blodstopp (potatismjöl funkar också bra), vatten, lampa och en bra klosax. Det blir enklare om man är två. För att se till att man inte klippet för nära ”blodet som strömmar i klorna” eller hur man ska beskriva det kan man trycka lätt med klosaxen tre gånger och sen klippa av. Det funkar iaf bra för min kanin, och han är en sprattelgubbe. Det är iaf vad som funkar bäst för mig och min kanin, även om alla kanske behöver göra det på olika sätt. Ska du klippa själv, eller har du hjälp av någon annan så att ni är flera?
Ser inte så tydligt på min bild dock🤗
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
- Redigerat 2023-01-02 14:31 av Linnea Starstable123
Använd en ficklampa för att lysa genom klon, då brukar man kunna se pulpan även på mörka klor. Det har hjälpt mig många gånger under åren.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Brukar också trycka med klosaxen på klon innan jag klipper av, ifall kaninen rycker till är man för nära pulpan.
Om klorna är jättelånga så kan du ju arbeta dig uppåt. Att ta av det värsta borde gå ganska enkelt.
#0: pulpan kan ha växt med ut i klon så klipp endast lite i taget ofta så pulpan hinner dra sig tillbaka