Varför dör mina kaninungar?
Hej!
Min ena kanin har precis fått kaninungar. Det var oturligt och jag blev överraskad då mina andra kaniner ska vara honor men måste blivit felkönade. Som tur är är det inte inavel, men hon var en omplaceringshona som kom till mig för att få ett lugnare liv.
Men till min fråga. Jag har aldrig haft en kanin ned kaninungar förut. När jag kom för att kolla till dem igår morses så såg jag fyra döda kaninungar på golvet. Intill elementet hade hon bäddat in 8 levande ungar. Jag gjorde mitt bästa för att ge henne ett tryggt utrymme bort från dem andra kaninerna då hon verkade stressad av deras närvaro. Imorse kollade jag till henne igen och då var ytterligare 2 två döda. Nu efter jobbet var två till på golvet utanför bädden, döda. Jag mår så dåligt över det här. Vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte vad dem dör av. Av totalt 12 födda ungar så är det bara 4 kvar. Jag tror att dem dött av att dem kramar sig fast i henne och hamnar utanför boet och fryser ihjäl. Vet att man ska låta mamman sköta sina bebisar själv, men jag är rädd att alla ska dö. Vad kan jag göra?
- Redigerat 2022-12-15 17:59 av [Dorisnoris]
Har du ringt och rådfrågat veterinären?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Nej, inte tänkt så långt än… Tack!
Rent spontant tänker jag snarare att anledningen till att de ligger utanför är att de redan varit sjuka eller döda så därför har honan flyttat bort dem.
Hur varmt är det där de bor?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Kaninhonorna flyttar inte ungar, de äter upp dem.
Din teori om att de kommer med spenarna ut, så att säga, är mycket trolig eftersom det är en vanlig dödsorsak på så unga kaniner. Sätt en rejäl kant framför ingången/runt boet så att honan kan "skrapa" loss ungarna på den.
#4: Ok, tack för rättelse/info! 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com