Kanin iFokus

Kanin

Läst 163 ggr
[Namst3]
0

Kanin, marsvin eller chinchilla?

Vad rekommenderar ni?
Jag vill ha ett djur som gärna kan va utanför buren, bli medlemmar i familjen. Hänga i soffan när man ser film. Kunna va i knäet på barn under uppsyn såklart. Springa lösa i vardagsrummet. Vill inte bara ha ett burdjur men djuret ska kunna vara i buren när barnen är stökiga. Barnen är 2 och 5.
Djurintresset är mitt och inte barnens.
Men vill såklart engagera barnen i djuren om de vill.
Vad jag INTE vill: ha massa kiss överallt. Är det möjligt att ha kaniner lösgående utan att den kissar överallt? Lutar nämligen lite mer åt dvärgvädur just nu. Men vill inte behöva skrubba soffan från kiss varje dag. Och vill inte ha kiss på mattorna. Bajs kan jag dammsuga utan problem.
Vad är era erfarenheter, ni som äger kaniner? Vill inte ångra ett köp.

Fridaaaa
1

Chinchilla ska helst inte vara så mycket utanför buren, de kan lätt stressa upp sig. Och är inget djur som ofta sitter still.

Chinchillor och marsvin blir inte rumsrena.

Ja det är möjligt att lära kanienr att bli rumsrena men är ingen garanti, speciellt när det kommer till mjuka grejer som tex soffa så kissar de gärna där.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tismon]
3

Man kan få en kanin relativt rumsren.

Hankaniner bör kastreras dock för det finns risk att de skvätter annars, vilket bara en av mina fyra hankaniner gör (som ska kastreras snart).

Ska du ha kaninen lösgående får du se till att kablar och sådant är säkrat då kaniner gärna gnagar på dem.

Vill du ha en kanin som uppfyller x kriterier är det bästa att adoptera en vuxen kanin eftersom inte alla individer gillar att vara i knäet/bli klappade.

Fridaaaa
2

Sedan tycker jag det är fel att skaffa djur om det ska låsas in i bur för att "barnen är för livliga", då är det bättre att vänta. Vi har kaniner men utomhus, fungerar bättre.

Kaniner bör vara 2 för att må bra.
Stor yta

Är mycket jobb med kaniner

• Redigerat 2022-11-26 15:27 av Fridaaaa
[Namst3]
0

#3: jag vill ju inte låsa in dem i bur. Det var inte vad jag skrev. Det var inte burdjur jag vill ha. Barnen är inte små föralltid.
Men tack för din input, vill såklart höra från de som lever med kanin.
Att ha kanin ute är inget alternativ för oss. Kanske väntar. Tack.

Fridaaaa
1

#4 "men djuret ska kunna vara i buren när barnen är stökiga" dina egna ord.
Chinchilla är burdjur och marsvin behöver vara på begränsat också.

Nej det är dem inte, men de är små länge till.

Ja och det fick du? Vi lever med kaniner. Jag själv är uppväxt med kaniner.

Ja i ditt fall är det bättre att vänta.

[Namst3]
1

#5: vad trevlig du var, haha.
Tack för din input.
Ha en trevlig kväll :)

Fridaaaa
0

#6 Jag har inte varit otrevligt öht.

[Namst3]
1

Ok. Jag missförstår dig nog.

[Tismon]
2

Ett annat tips? kan vara att prova vara jourhem för att se om kaniner verkligen passar er och er livsstil, så hemskt många kaniner idag som är utan hem/avlivningshotade så du gör världen en tjänst också :)

UlrikaD
1

Jourhem är en jättebra idé. Se om djuren funkar med er och er familj. Ofta finns det möjlighet att ta över djuren ifall kärlek uppstår. Hör med t.ex "Smådjurschansen" hur det fungerar.
Chinchillor kan du välja bort direkt. Dom är tyvärr burdjur (stor bur) även om man naturligtvis har dom lösa inomhus också. Men det är inget djur du kan t.ex lämna en stund för att kolla till barnen, maten osv. Precis då händer en olycka. Och det är oftast "bara" att sätta in dom i buren 10 minuter medan man gör det man ska. Nej då beter sig en del chillor som om dom aldrig ska få komma ut igen och blir helt omöjliga att fånga in. Dom är dessutom vare sig barndjur, keldjur eller sitta i soffan och mysa djur. Dessutom är dom helt underbara på andra sätt men inte för er målgrupp.
Kanin kan man absolut ha frgående medan marsvin inte kan ha en lägenhet att ströva omkring i.

[Namst3]
0

#9: vilken bra ide, tänkte inte alls att man skulle kunna testa på det viset. Tack :)

[Tismon]
1

#11: Hoppas det går bra för er! :)

Det finns olika sätt att vara jourhem på, som UlrikaD nämnde kan man vara det genom exempelvis Smådjurschansen. Jag är jourhem privat, vilket innebär att jag hittat annonser där kaniner ska avlivas och räddat dem. Gör man som jag så kan man ofta inte garantera att kaninen uppfyller x krav som rumsrenhet, gillar att bli klappad osv. Då får man också söka nya hem på egen hand och det är inte alltid det lättaste. Vissa kaniner kan lära sig att gilla bli klappad/sitta i knä men man kan inte garantera det. De flesta kaniner kan bli någorlunda rumsrena med tålamod. Man kan sedan själv adoptera djuren om man känner att de passar :)

• Redigerat 2022-11-26 16:47 av [Tismon]
Chinesecrestedlover
0

Hej!

Av de du nämner så håller jag med de andra och säger att kaniner (för de mår bäst av att ha minst en kompis) verkar vara det du söker. Kaniner kan man ha frigående (utan att ha bur alls) hemma, de kan bli riktigt tama och gillar ofta att mysa (dock inte alla raser/alla individer så det finns ju inga garantier, men det gör det ju aldrig när man skaffar djur).

Just dvärgvädurar brukar generellt sätt vara trevliga och mysiga kaniner (även om jag haft en eller ett par "rötägg" genom åren) men alla är ju individer så det kanske är bäst för er att söka efter ett par vuxna kaniner (så ni vet mer vad ni får).

Sen när det kommer till rumsrenheten så kan det gå bra eller lite mindre bra. Man kan absolut lära de att i alla fall vara mestadels rumsrena men sedan varierar det hur duktiga de är.

Min ena kanin är till 99,9-100 % rumsren. Han ha en olycka någon enstaka gång…men då har det varit för att jag råkat "introducera" kisslukt till det stället (genom att tappa strö då jag städar i hans låda och sedan missat att torka med ättika där), så mitt fel helt och hållet.

Min andra kanin…lämnar en del övrigt att önska och är kanske 70-80% rumsren eller nåt (jobbar på det och hoppas att min envishet vinner i slutändan, men det går sådär). Han kissar ibland utanför lådan (mestadels golv, men har varit mattor osv. också ibland) och bajsar en del utanför lådan så jag får sopa varje dag. Han gör dock de mesta av sina behov i sin toalåda.

Det är störande med inte 100% rumsrena djur…men tyvärr är jag ganska van. Min förra hund fattade aldrig riktigt galoppen (han var eh…lite speciell och hade alla möjliga både fysiska och psykiska besvär och sjukdomar) och kissade/bajsade inne ibland under hela sin livstid (blev 10,5 år).

Ena nuvarande hunden (6år) har en viss tendens att markera revir (trots att han är kastrerad) på nytvättade saker (och ibland även saker som jag flyttar på) så måste vara försiktig då jag ex. byter lakan osv. och se till att inte lämna honom obevakad (gissar att det delvis har att göra med hans osäkerhet och behov av att saker "luktar som de ska"). Han kan också (p.g.a. kroniska magbesvär) bajsa inne ibland (diarré).

Min andra nuvarande hund (10 år) kissar ibland inne, vilket jag (efter koll hos veterinär som inte visade någonting) misstänker har att göra med biverkningar (ökad törst och urinering) av hennes mediciner (mot epilepsi).

Det jag vill få sagt med detta är…oavsett djurart så finns det inga garantier att det inte händer olyckor inne (enstaka eller som med förra hunden väldigt måånga). Det är inte kul och det är definitivt en källa till frustration, men ibland är det tyvärr något man får leva med.

ps. För att förhoppningsvis slippa en diskussion om att jag inte lärt mina hundar var man ska gå på toa: De säger normalt till klart och tydligt = gnäller eller/och går till dörren… men revirmarkerandet har inte med rumsrenhet att göra egentligen (han kan markera trots att han precis varit ute) och att tiken kissar inne ibland har nog att göra med att det för henne kan bli väldigt akut (och även om hon säger till så är det inte alltid hon hinner ut i tid). ds.

• Redigerat 2022-11-26 17:48 av Chinesecrestedlover
[Goldie2010]
0

#3: man måste väl inte ha två kaniner för att de ska må bra? De kan må bra ensamma också, men då får man vara beredd att tillbringa mer tid med kaninen och låta dem vara en del av "flocken". Jag har en kanin, då vår andra dog, och han mår alldeles utmärkt:) Men det allra bästa är det ju att ha två.

Fridaaaa
1

#14 Om du kollar igen skrev jag "bör". Dvs inte "ska", majoriteten av kaniner mår bäst med sällskap. en människa kan inte ersätta kaninsällskap.

Jag trodde med att mina mådde bra, tills jag satte ihop kaniner, och upptäckte en helt annan värld för kaninerna. Så kommer aldrig mer ha ensamkanin om det inte är så att den absolut avskyr andra kaniner.