Min kanin gräver hela tiden
Hej
Min kanin är i mitt rum och han gräver i sin bur jättehögt speciellt på morgonen så han väcker mig tidigt varje dag. Det börjar bli extremt jobbig. Varför gräver han så mycket, mest i hörnen. Han har både hö och pinnar i buren och jag ger han extra mycket mat på kvällen så att han ska bli mätt o sova men ändå väcker han mig tidigt. Vad ska jag göra??
Naturligt för kaniner att gräva och de är mest kvälls/natt/morgonaktiva djur.
Vad ger du för extramat? De ska ju alltid ha fri tillgång på hö och pellets = bara lite per dag om ens kaninen behöver det.
Skaffa grävlåda till kaninen och större yta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag hade kanin så rusade dom runt som mest vid 4 på morgonen. Det var den tiden på dygnet som dom hade mest energi efter att ha sovit på natten och var som mest aktiva.
Din kanin vill helt enkelt ha något att göra för han är full av energi som han behöver göra sig av med och om det behovet inte fylls så hittar dom på det dom kan, som att gräva som en tok eller bita på gallret.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1: min kanin har alltid tillgång till hö och han brukar få sin skål full med pellets, på dagen brukar jag ge pellet som godis och det är inte mycket jag ger. Hans hus och hans toalett är extremt stor så det kommer inte finnas plats för en grävlåda. Buren är 120x68x60. Men han är ganska så stor så vet inte ifall buren kanske är för liten. Jag släpper ut han på dagen så han springer runt i hela huset, men jag kanske ska lägga lite galler utanför buren så han kan springa där eller?
#3: Ja, buren är för liten. Kaniner sover inte hela nätterna som människor gör så han är säkert uttråkad.
#3 Det är inte bra att ge full skål med pellets. Är det en liten kanin, ge max några få matskedar. Vad är det för ras?
Ja det är för litet egentligen även till en dvärgvädur om kaninen är bara där/nästan bara där (laglig men liten)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Köp 2-3 paket kompostgaller och sätt runt buren eller skippa buren helt. Kanin kan vara rastlös.
//
Lucille