Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselBeteende, hälsa och skötselhälsa
Läst 121 ggr
[Tismon]
1

Kan kaniner ha diagnoser?

Lilla Courage som jag är jourhem åt är en underbar kanin, missta mig inte, men han är ovanligt klumpig. Brukar handmata honom men när han tar mat från handen gör han det väldigt ryckigt, många gånger missar han maten och naffsar handen istället. Det har hänt att jag inte ens haft mat i handen och då naffsar han utan att kolla först, han "pickar" som en höna.

Tolkar honom inte aggressiv alls och han är inte osäker eller rädd, väldigt nyfiken och frammåt. Han klättrar på en och är bara allmänt sällskaplig men just att han är så pushy för mat och "pickar" på ens händer får mig att misstänka att han kanske har en diagnos?

Tänker sluta handmata honom, han är ändå inte rädd och tycker det kan vara lite obehagligt när han "pickar" på mina händer även om han inte gör det jättehårt kan det ändå göra lite ont. Slutar han associera mina händer med mat så är detta nog inget problem egentligen men kan ju vara bra för hans framtida hem att ha kännedom om.

Kan kaniner ha diagnoser eller har denna herren bara en väldigt speciell personlighet?

• Redigerat 2022-11-03 18:52 av [Tismon]
Fridaaaa
3

Nej kaniner kan inte ha diagnoser som vi har.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Undertaker]
3

Funderar på om det annars kan vara ett synfel men det beror på hur han annars rör sig och även med olika ljusförhållanden. Ingen aning, men min nästan blinda fågel gör sådant och medan alla andra alltid kunnat ta pyttesmå fröer från mellan mina fingerar medan hon tar hela fingret. :’)

[Tismon]
2

#1: Tack för svar, då vet jag det :)

#2: Där sa du något vettigt. Det låter som en sannolikhet att han kanske bara har ett synfel, hade inte tänkt på det. Tack!

[Undertaker]
1

#3: Lär du nog lista ut. Man brukar inte alltid tänka på att det finns lite varianter mellan blind och med full syn även hos djur.

snowy00
1

Men, kaniner har ju en hjärna (så som vi har). Om något "felar" i hjärnan, eller att det är någon kemisk obalans, då borde ju kaniner kunna ha en diagnos som liknar…eller nästan motsvarar mänskliga diagnoser.

Sedan är ju egentligen alla tillstånd som frångår "den normala funktionen" en slags diagnos.
Men så klart… Man ställer ju inte psykiatriska diagnoser på kaniner… (vad jag vet) 😊

[Tismon]
0

#4: Finns det något särskilt jag ska kolla efter som indikerar nedsatt syn?

#5: Var lite så jag tänkte. Hundar kan ju exempelvis ha rage (inte jämförbart med detta då detta inte alls är grundat i aggression) och rage är ju något som slår fel i skallen på hundarna som kan liknas lite med epilepsi. Men verkar som att kaniner inte kan ha diagnoser?

• Redigerat 2022-11-04 00:11 av [Tismon]
[Undertaker]
1

#6: Tror nog det enklaste kan vara hur djuret navigerar i mörker eller liknande. När min fågel ska landa och det inte finns nog kontrast mellan ytan hon ska landa på och omgivningen går det inte alltid helt bra. Annars nog att djuret ibland kan verka lite klumpigt och gå in i saker eller liknande.

snowy00
0

#6: Beror nog på vad man menar med diagnos. Om kaninen har skadat sig i benet exempelvis, och man lämnar hen till veterinär, då kan jag väl tänka mig att veterinären ställer en diagnos (typ, brutet ben).

Sen är det så klart skillnad på psykiatrisk diagnos, och en sådan, som du skriver. https://sv.wikipedia.org/wiki/Diagnos

Observera att jag inte vet exakt hur det funkar med djur, diagnoser och liknande. Bara tänker fritt kring ordets betydelse för ett djur

Men klart är ju att även kaniner måste kunna få ett fel i hjärnan exempelvis, oavsett om en veterinär ställer en diagnos på papperet, eller inte.
Tänker jag.

snowy00
0

Här står det exempelvis om neurologiska sjukdomar hos kanin: http://veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/nervsystemet/neurologiska-sjukdomar-kanin

Och det har väl med hjärnan och nervsystemet att göra

[Tismon]
1

#8: Jag tänker mig en psykiatrisk dinos för jag ser inget fysiskt fel hos honom annat än i hur han rör sig.

#9: Tack för länken, ska läsa 😁

#7: Lite svårt eftersom han befinner sig i ett förråd har jag antingen på lampan och hwla rummet är upplyst eller så är det kolsvart mörkt så att jag inte ens ser honom. Det finns ett fönster så kanske får försöka tajma mitt besök så att jag är ute när det börjar bli lite mörkare 🤔🤔🤔