Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: allmäntkanin
Läst 85 ggr
anma04
0

En kompis till min kaninhane?

Hej!
Vi har en hane som är 7 månader. Vi har haft honom i ca en månad och han blev kastrerad för en vecka sen. Han bor inomhus. Han bor i en Hage i dotterns rum och när ngn av oss är hemma är han lös i det rummet.

Han är väldigt social och sällskapssjuk så jag funderar på om han bör få en kaninkompis?
Isåfall är det väl aktuellt med en hona, fungerar det med en okastrerad? Vilken ålder bör hon vara i?
Jag är lite orolig över att inte lyckas få ihop dem, har kollat mycket på youtube och det verkar inte så lätt. Vad är era erfarenheter av det?

Hur stor Hage bör två kaniner ha? Han bor nu i en Hage på ca 180*150 cm.

• Redigerat 2022-10-29 10:55 av anma04
Jojjo908822
0

Över 50% av alla honor får livmodercancer efter tre års ålder om de inte kastrerats. Det är även lättare att sätta ihop kaninerna om bägge är kastrerade. Jag låter kastrera bägge hanar och honor. Jag skulle ha valt en ganska ung hona så de förhoppningsvis kan leva ihop tills de blir gamla. De allra flesta kaniner behöver nämligen en kaninkompis. Er kanin har nu en Hage på 2,7 kvm. Har ni möjlighet att göra den större sedan så att den blir minst 4 kvm? Först bör ni dock skaffa honan, kastrera om hon inte är det, låta de byta hagar ibland och sniffa med galler emellan sig. Lycka till!

//
Lucille

anma04
0

Hur stor risk tror du att det är att två kaniner aldrig kommer kunna bo ihop?

Jag hade isåfall planen att de skulle få ha två hagar bredvid varandra i början. Sen kan de nog lika gärna få hela rummet på heltid då 4kvm tar upp såpass stor del av dotterns rum😅

Jojjo908822
0

Det är jättesvårt att säga. Jag tror att de flesta kaniner går ihop om man gör på rätt sätt. Men det kan ta tid. Ibland kan man lämna tillbaka kaninen om det inte funkar, som tex hos Smådjurschansen. De vill dock att hagarna ska vara minst 5 kvm, även om det bara är en kanin i.

Det låter bra!

//
Lucille

Jojjo908822
0

Kom på en sak. Om ihopsättningen blir svår kan du även kontakta Kaninkonsulten (Therese Bergman). Jag tror att ett videosamtal kostar 200 kr för påbörjad timme. Hon är jätteduktig på att sätta ihop kaniner.

//
Lucille

anma04
0

#4: Okej, tack för tipset!