Sätta ihop syskon på nytt
Hej!
Jag har två frågor om ihopsättning av kaniner där jag tänkte höra om era synpunkter
1) Jag ska sätta ihop min kastrerade kaninhane med han syster om ett par veckor och undrar hur viktigt det är att de sätts ihop på neutral yta. Kaninerna är separerade men har hela tiden kunnat se och lukta på varandra och man märker att de saknar varandra när de inte är tillsammans. Kan jag utgå från att de kommer ihåg varandra även om de är separerade eller ska jag sätta ihop dem på neutral yta som om de vore främlingar?
Har svårt att fixa en neutral yta eftersom de kan rymma genom kompostgaller och bor utomhus.
2) Just nu bor honan i den framtida gemensamma hagen och hanen bor i "kaninburen" i hagen. Jag tänkte byta plats på kaninerna sista veckan så att hanen får det stora reviret (för jag har läst att honorna brukar vara mer revirhävdande). Men räcker en vecka för att etablera ett nytt revir eller kan honan börja försvara hagen när jag senare ska släppa ihop dem?
Kan man sätta ihop dem i en bil? xD Kan inte ta in dem pga sambons allergi så måste köra iväg med dem i så fall, vilket känns omständigt och kanske inte så bra för stressnivån. Men i bilen kan de vara.
Jag satte nyss ihop mina kaniner!! När jag satte ihop dem tog jag på honans revir eftersom att hon inte brydde sig om var dem var!! Men vad du en gör är det ingen bra idé att sätta ihop dem på hanens revir eftersom att dem oftast är mån om revir! Tänk också på att när du väl sätter ihop dem! Sätt ihop dem på en gång! Börja med att byta revir, anföring mycket mer och klappa dem för att känna lukt osv. Jag tror nog du behöver börja om inte för att jag har provat men det bör vara då dock bror det ju på kaniner helt! Hoppas jag var till hjälp och du fattar/Mira
Tack för svar! Bytte plats på kaninerna tidigare idag eftersom det är en vecka kvar till ihopslätt och jag hade läst att honan bör släppas in till hanen, men det är nog individuellt vad som funkar bäst. Båda kaninerna verkar väldigt förtjusta i varandra. ^^ Har nu planerat att sätta ihop dem i kompostgallerhage, men hoppas verkligen att de inte smiter då de mer beter sig som klättarna ekkorrar än kaniner. xD Har också sett till så att de kan lukta på varandra och varandras saker så att det bekantar sig med varandra.
#2 Stämmer inte. Är honorna som är måna om sitt revir och mer revirbenägna än hanar. Man ska alltid släppa honan till hanen.