Kanin som aldrig ätit hö
Hej!
Vi ska imorgon hämta en vanvårdad kanin från blocket. På bilderna bor kaninen i en olagligt liten bur på en balkong med en kartongbit som underlag och med endast lite gräs, en morot och en skål med havregryn att äta. Vi antar därför att hon aldrig ätit hö eller iallafall inte regelbundet.
Undrar då om man ska börja vänja kaninen långsamt med hö som all annan ny kost, eller bara låta henne äta direkt, någon som vet?
Eftersom hö är så livsviktigt skulle jag ha gett fri tillgång till hö direkt. Är den nu can med gräs skulle jag fortsatt gett av det också och sakta dra ner på mängden.
Risken är att kaninen inte kommer vilja äta hö om den inte är van med det så den kommer behöva komplement till de (och kanske lite olika sorter då vissa gillar vissa sorter bättre än andra).
Försök luska i vad den brukar få och ge av det som är minst onyttigt (om den får något sånt, skippa helt grönsaker och morötter och annat sött dock) och minska mängden i steg. Introducera fiberrik pellets och öka mängden lite varje dag.
Skulle även rekommendera ett läkarbesök så snart som möjligt för att kolla tänderna (stor risk de är förvuxna om kaninen inte fått hö eller ordentligt med grovt gräs).
Se även till att ha någon form av stödmata hemma (tex critical care) för jag gissar magen inte lätt vara den bästa hos kaninen och risk för stopp kan vara stor vid flytten.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Om nu kaninen skulle älska hö och börja äta det direkt skulle jag nog främst hållit koll på avföringen och sen undvikit massa annat första dagarna så magen får en chans att återställa sig men som sagt är risken stor den inte vill äta hö och man får j up långsammare fram så den inte riskerar att svälta.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ge fri tillgång på hö direkt
Ta bort havregrynen med.
Fasa in pellets om nu kaninen behöver det, annars bara ge hö och örter
Viktigt att kindtänderna kollas hos veterinären
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2: Tack så mycket för ditt svar! Hon har kommit igång och börjat äta hö dock så äter hon inte så mycket men det har bara gått en dag, så hon lär börja äta bra med hö snart. Hennes bajs ser helt okej ut dock när hon bajsa första gångerna här så var de väldigt små och mörka. Men nu när hon ätit lite hö har hennes bajs blivit lite större och rundare.
Just nu äter hon endast hö och har fått en liten pärongren (utan blad) att tugga på.
#3: Tack! Just nu äter hon endast hö och har fått en liten pärongren (utan blad). Hon började äta hö nästan direkt i små omgångar, och nu bara en dag senare äter hon mer hö och hennes bajs ser mycket bättre ut!
Börja med lite hö om gången ett tips? så du inte bara ger massor till den
#6 Kaniner ska alltid ha fri tillgång på hö
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.