Hitta kanin HJÄLP
Det absolut otänkbara hände mig… Min kanin Bonnie har brytit sig ut. Hon var i en ladugård men det finns ett hål i väggen och när jag sökte med min hund så sprang han direkt till hålet. Spåret fortsätter sedan ute men han tappar den efter ett tag.
Har sprungit runt i 2h och letat. Vi bor på en bondgård, sprungit runt i höga brännässlor och slagit med en pinne, hoppats hon legat gömd någonstans. Ingenstans hittar jag henne. Vi är omringad av åkermark som sträcker sig åt alla håll. Det finns räv, rovfåglar, katter. Jag är så orolig.
Har ni några tips?? Kan man lägga ut fällor? Snälla hjälp :(
- Redigerat 2022-09-26 18:16 av [Tismon]
Usch vad jobbigt! Är ju inte så lätt när de inte bott där så länge heller (annars brukar de vara bra på att komma tillbaka när det är matdags och sånt om de är vana att få mat en viss tid).
De är ju extremt bra på att gömma sig också!
Det kan eventuellt gå att använda kattfällor men beror ju på hur de reagerar på eventuell lukt (om annat fångats i den tidigare).
Lägg ut mat vid något skyddat ställe (nära där hon tagit sig ut om hon försöker ta sig tillbaka). Gör det enkelt för henne att ta sig till sin bur igen (känner de sig trygga där så vill de ofta ta sig tillbaka dit om de blir skrämda).
Hoppas verkligen hon kommer tillbaka!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack! Vi har satt dörren på glänt med en pall med pellets, förhoppningsvis kanske det lockar hem henne
- Redigerat 2022-09-26 19:46 av [Tismon]
Kontaktat ID hund, får höra vad de säger
#0: lägg en skål mat och vatten så dem kan äta friviligt och försök att inte skrämma dem ofta gillar kaniner människor men eftersom detta är en ute-kanin kanske den inte är så tam, så jag skulle nog bara förslka att inte skrämma dem tills dem kommer fram för att äta och då fånga dem
#4: Jag vet inte ens om hon är hemma :( hon kan ha blivit tagen av ety rovdjur. Har inte hunnit få henne tam ännu eftersom hon bara bott här i en vecka
Varit ute och letat i regnet idag… Hittade inget. Finns inget tecken på att hon kommit hem under natten då pelletsen jag ställt ut var orörda.
Hur går det?💙
#7: Har satt en hemmagjord fälla idag vid ett hål, om det är hennes håla vet jag ej. Får vänta och se 😅
#8: för några veckor sedan hade en katt rymt (inte våran eller någon grannes eller så) och jag och min familj hade hittat den men inte kunnat fånga den, då hade ägaren till katten fixat någon stor järn/metall fälla som funkar som en råttfälla typ (inte den som dödar) när katten går genom en lucka så kommer den in till en bur typ och inte kan komma ut igen. Det kanske går att fixa en sån fälla? Vet ej om det går med kaniner.
Lycka till! Hoppas du hittar den! <3
#9: Kostar inte sådana? Var skulle man i sådana fall få tag på en sådan?
För närvarande har jag tagit en katt toalett med tak och ordnat så att svängluckan tillåter djur att gå in med inte att gå ut.
#11: Tyvärr gör jag inte det och tyvärr är min ekonomk väldigt dålig just nu :(
#12: okej men det är lungt, hoppas din kanin hittar hem, lycka till!<3
#13: jag hoppas det jag med! Tack 🌸
Om ni har något katthem eller dylikt i närheten kan ni kontakta dem för att se om ni får låna en fälla. Jag fick det när en av mina tidigare katter rymde.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"