Kraftfoder/pellets (kanin)- Känslig mage, öka hullet
Hej!
Jag ger i nuläget mina kaniner Rabbfor (eftersom de ätit det innan de kom till mig, i alla fall Dumbo…vilken är den som behöver pellets). De bor inne och är frigående i varsin del av lägenheten (de vill tyvärr inte bli vänner).
D.C. (Belgisk hare, kastrerad hane) får bara lite pellets (mest för att han tycker det är gott), han är fin i hullet på bara sitt hö.
Dumbo (Engelsk vädur, kastrerad hane) har dock väldigt lätt för att gå ner i vikt och klarar inte att hålla sig i bra hull utan pellets. Problemet är att han förutom detta även har extremt känslig mage (aldrig haft en så känslig kanin innan och då har jag haft massvis med kaniner).
Minsta lilla foderförändring/ökning osv. kan leda till lös avföring, vågar bara ge pyttelite grönt (ex. maskrosor, gräs osv.) någon gång ibland och ger alltid lite probiotisk pellets samtidigt, för att försöka hålla magen stabil.
Han brukar även sluta äta ibland för att han känner sig deppig ex. den senaste gången (då han ganska nyligen blev sjuk av att inte äta tillräcklig) så var detta ett resultat av att han fick bo mindre en period (för att en del av mina djur, inklusive mina kaniner behövde bo hos min mamma; då det skulle fixas en del i min lägenhet).
Han gick då inte att få igång enbart genom stödmatning (utan det krävdes ett veterinärbesök och diverse mediciner) och gick ner mycket i vikt. Han mår betydligt bättre nu (och är tillbaka på hemmaplan) men han skulle behöva gå upp mer i vikt.
Han tenderar dock att bli lös när han får lite extra pellets (utöver den vanliga mängden, som inte är speciellt mycket)…så jag funderar på om det kan finnas något annat foder som kan fungera bättre för just honom.
Det jag söker är helst pellets i ca 20-30 kg säck (men minst i alla fall runt 10 kg) som är ganska så kaloririkt, gärna innehåller mycket fibrer och som kan fungera för en kanin med känslig mage. Gärna någonting som finns på Granngården eller som kan köpas online för hemleverans (saknar körkort så blir rejält jobbigt annars).
Helst inte svindyrt heller. Det räcker med att hans probiotiska pellets (som jag märkt fungerar väldigt bra för honom då han blir lös i magen, för att få magen mer stabil igen och även tillviss del i förebyggande syfte, ex. då jag ger något som skulle kunna trigga igång magen) kostar runt 200 kr för 800 g!
/Chinesecrestedlover
Tyvärr så tror jag att det du letar efter inte finns.
I min närhet har jag en kanin med otroligt känslig mage. Hon har varit inlagd akut två gånger med magatoni, och nedanstående är vad som hjälpt henne.
- Pro Fibre Rabbit (det är väl de du menar med probiotiska pellets?)
- Critical Care i spruta tillsammans med Minifom ett par gånger i veckan
- Hö med relativt hög proteinnivå
- Ordentlig borstning i fällperioderna så hon inte får i sig päls
- Motion, stor yta och inredning i många nivåer. Hon tricktränas också en del
- Morot i små mängder (morot är snällt mot magen)
#1 Ok…kanske kan hitta några olika och blanda till en något sånär tillfredställande blandning då?
Testade då han var sjuk att ge honom Dogman pellets (från ICA) i ett försök att kunna ge mer pellets utan att läget förvärrades av diarré (gav det ihop med Rabbfor och Critical Care osv.). Tänkte att "skitpellets" kanske inte är lika fett (eller vad det nu är som triggar magen när han får "för mycket" Rabbfor)…det verkade fungera rätt ok…men det finns bara i pyttesmå påsar (vilket känns rätt löjligt när man har stora kaniner som behöver äta en del).
Ja, precis den probiotiska pelletsen är ProFibre Rabbit (kom inte ihåg vad den hette då jag skrev inlägget och var inte hemma så jag kunde kolla heller). Dyrt så in i…men den verkar fungera för honom så…vad gör man inte för sina djur. Önskar det fanns i större förpackning.
Någon som vet någonting om "Farmers" kaninpellets som finns på Granngården? Bra/dåligt?
Förövrigt så har jag funderat på att ge lite hel havre ibland (det var det jag gav mina utekaniner, speciellt vintertid så de skulle hålla hullet och värmen)…men osäker på om det skulle kunna trigga magen?
När han var dålig sist kollade de efter parasiter och bakterier då?
Min kompis kanin har haft problem med magen (och blev riktigt dålig nyligen) och det visade sig att hon fått helt obalans med bakteriefloran (massor av E-coli i magen som då även triggat jästsvamp tillväxt). Hon gick ner i vikt och var dålig i magen (hon klarar inte av att äta rabbfor utan att magen pajar). Nu är hon frisk (efter medicineringar) och mår utmärkt på enbart hö och fiberrik pellets (hon är belgisk jätte/engelsk vädur/fransk vädurs korsning).
Själv skulle jag nog tänka lite annorlunda och införskaffa en mer fiberrik pellets som går att ge mer av utan att magen pajar (brukar ofta vara hög proteinhalt som gör att magen inte blir så glad) och om eventuell mer protein önskas så skulle jag kompletterat med alfalfa hö/pellets (så länge inte den andra pelletsen är alfalfa baserad).
Min första angora var alltid tunn och oavsett vad jag gav gick hon aldrig upp i vikt (hon vägde 3kg konstant) men hon verkade aldrig lida av det.
Kenzie hade problem med att hålla vikten (troligen pga hans E. cuniculi) och kunde periodvis kännas väldigt tunn. Till honom brukade jag grodda gröna linser.
Vet tyvärr inte hur Farmers är och har själv haft svårt att hitta innehålls information om det men det ska finnas ett annat norskt pellets https://www.togodenaboer.no/kanin.html som ska vara helt okej och ska finnas i 12kg säck (dock vet jag inte riktigt bra ställen att få tag på det än mer än min bekantas djurbutik). Har själv funderat på att övergå till det (har fått en prov
påse och Moira gillar det). Granngården säljer ju deras hö så vet inte om de även kan ta in pelletsen om man frågar.
Min egna åsikt (och erfarenhet) så tror jag det är bättre att ha en ordentligt fiberrik kost för kaniner som har svårt att hålla vikten (och lätt blir dålig i magen). Själv tror jag att risken med att ge en för hög proteindiet (eller fet diet) blir snarare
att magen inte mår och då ändå inte hjälper kaninen gå upp i vikt (utan bara riskerar att ställa till andra problem istället i längden).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3 Nej, det gjorde de inte. Han fick då smärtlindring, vätska under huden och en spruta "aptitretande medicin" samt Critical care och Recovery Plus…och någon annan fibreplex eller vad den hette.
Ah…ja, du kanske har rätt, det kanske trots allt är bättre med mer fibrer än fett osv. men börjar bli lite desperat så därför började jag spåna kring andra alternativ. Vet att min ena hund (som ju naturligtvis inte är samma sak…men ändå) reagerar på fet mat men ingenting annat (hon har normalt stålmage). Det är därför jag inte riktigt vågat mig på att göra som jag brukar (dvs. att ge havre) med Dumbo. Mina andra kaniner har ju inte haft denna magproblematik som han har (och sen vill jag ju inte heller att det ska gå åt andra hållet, han är ju trots allt innekanin och havre gav jag ju till kaniner som bodde ute i rejält med minusgrader och de borde ju rimligtvis ha ett annat kaloribehov)…
Här är innehållet i Farmers foder:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://bilder.felleskjopet.no/medias/sys_master/DefaultCelumAssetsFolder/celum_assets/h31/h6c/9265909628958/Produktark-Tommy-the-Farmer-Kanin-Voksen-52818.pdf
Kan det vara något eller hur ska man tänka när det gäller näringsvärden osv? Jag är i ärlighetens namn inte så där värst insatt i pellets. För det mesta har det inte varit något som mina kaniner har behövt, de har fått lite ibland bara (och så havren då) för att hålla värmen/hullet framförallt vintertid. Annars har de fått hö och så har de kaniner jag haft innan fått färska äppelgrenar, maskrosor och kunnat beta gräs under somrarna (har givit lite lite ibland till nuvarande kaniner… men med Dumbo så måste det vara löjligt lite för att inte magen ska braka samman tyvärr).
#4: Spontant tycker jag att Tommy The Farmers kanipellets ser riktigt bra ut näringmässigt. 21% fibrer är bra. En proteinnivå på 13,5% är också bra, och en fetthalt på 3% är acceptabelt låg. Det enda jag funderar på är kalcium-fosfor-kvoten. Det står visserligen att det är en balanserad nivå mellan kalcium och fosfor, men jag får den till 1,3:1 vilket känns lite lågt.
Stor reservation för att jag är mer inläst på marsvins näringsbehov och där vill man ha en kvot på 1,5:1. Kanske behöver kaniner inte riktigt lika mycket kalcium?
#3: Jag håller med om att det är bättre att fokusera på fibrer än på fett.
Bara för det så var jag tvungen att titta på innehållet i Rabbfor. Det innehåller 13% fibrer (lågt), 16,5 % protein (högt, man vill ha högre fiberhalt än proteinhalt), 3,5% fett (lite högt men acceptabelt) och en kalcium-fosfor-kvot på 1,8:1 (för mycket kalcium).
Jag förstår faktiskt att han, som har känslig mage, inte klarar av stora mängder Rabbfor. Sannolikt är det den låga fibernivån som ställer till det.
Som ytterligare jämförelse innehåller Pro Fibre Rabbit 46% fibrer, 13% protein och 5% fett.
#5 #6 Ok, men då kanske jag ska ta och testa det fodret då. Vet dock inte kalcium/fosfor grejen heller (mer koll kring reptiler där och de lär ju inte ha samma behov, haha).
Rabbfor blev mest kvar för att han hade det innan (och för att jag tidigare även hade en angorakanin = ullproduktionen kräver ju en del…)…och för att jag inte vetat vad jag ska testa istället. Är väl egentligen ingenting jag skulle välja annars, just med tanke på halten av fiber. Har känts lite som "the devil ju know…" dvs. att jag liksom inte vetat vad jag skulle kunna ersätta det med. Funderade på Stampe ett tag…men sen läste jag att de inte heller hade bra värden och då kändes det ju rätt meningslöst att byta ut Rabbfor mot det.
#7: Jag hittade faktiskt en helt okej källa på kaniners näringsbehov.
http://www.therabbithouse.com/diet/rabbit-food-comparison.asp
Den anger lämplig kalcium-fosfor-kvot till 1,5-2:1, så marginellt högre än vad marsvin ska ha. Om du väljer att ge en pellets med lägre kvot kan det vara lämpligt att kompensera med lite extra kalcium. En stängel med persilja om dagen borde fixa just det. Maskrosblad innehåller också hyfsat höga halter kalcium.
#5: För kaniner brukar man vilja ha en 1.5-2:1 kalcium:fosfor kvot.
Och som du säger, en högre fiberhalt än protein halt (minst 18% fiber men mer skadar ju inte). Protein mellan 12-14% och fet 2.4-5% är acceptabla nivåer.
Inte för mycket E-vitamin heller, E 50 IU/kg är lagom (hög E vitamin halt kan resultera i fett inlagrade organ även om kaninen inte känns fet).
#4 Tack för länken :) Letat efter innehållsförteckning men inte lyckats hitta. Tycker ändå värdena över lag ser okej ut (svårt att hitta foder som verkligen uppfyller alla kriterierna).
Angånede för stora mängder protein i fodret.
"Excessive protein in a rabbit's diet can cause the following issues:[3]
strain on liver and kidneys
increased urine production
alteration of microflora and increased pH in the cecum
increased urea production
reduced gastrointestinal motility"
https://wabbitwiki.com/wiki/Nutrition_for_rabbits
Så det kanske inte är så konstigt att han reagerar starkt på rabbfor (eftersom det har en väldigt hög proteinhalt).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7 Ok…men nu blir jag lite förvirrad…men så är jag helt kass på matte (och väldigt trött) också, haha. Hur kan det vara inom ramen för vad som är bra i procent (enligt det du hittade) men samtidigt så blir inte kvoten det som det bör vara?
Säkert urbota korkad fråga men…fungerar fodret då eller menar du att man ska lägga till något för att få till kvoten (med tanke på hans magproblem helst något som inte är färskt i så fall, ofta det inte fungerar med något grönt ju)?
#8 Ok, tack för info. Fattar inte riktigt vad jag läser under E-vitamin för Farmers foder…bra eller dåligt?
Aha…nej, det lät väl inte allt för bra det där. Då kanske proteinet är det som ställer till det för honom (i alla fall när det gäller pellets).
Förresten när vi ändå är inne på detta ämne…spelar kaninens storlek osv. roll för hur mycket ex. protein, fett, fibrer osv. som är bra? Alltså skiljer sig näringsbehovet på något annat sätt än att en dvärgkanin naturligtvis behöver äta mindre än en stor-/jättekanin? Med angorakanin så är det ju såklart en skillnad i och med att de producerar ull, men hur är det med andra raser? Någon som vet?
#3 Glömde fråga… vet du hur de testade för parasiter/bakterier? Alltså är det avföringsprov som gäller då eller är det någonting annat som man gör i så fall?
#10: För Farmers kanipellets anges det 150 IE E-vitamin per kilo foder.
Menade #8 och #9 när jag skrev i #10.
#12 Råkade skriva fel nummer (när jag skrev i #10), menade eftersom #9 skrev att det skulle vara E 50 IU/kg, de verkar ju inte använda sig av samma enhet…eller? Alltså eftersom det står IE och inte IU i Farmers innehållslista. För om det är samma så verkar ju det vara galet högt med E-vitamin i det fodret eller?
#13: IE och IU är samma sak. IE = Internationella Enheter. IU = International Units.
Om behovet är 50 IU per kg foder så ligger Farmers kanipellets på det tredubbla.
#14 Ok (tack för uppklarandet)…det låter ju inte så bra då.
Hittade detta då veterinären säger att 100 mg/kilo foder är det rekommenderade…men vad innebär det då i IU/IE?
http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/e-vitamin-tillskott-till-kanin
#15: 100 mg E-vitamin motsvaras av ca 150 IU, så stämmer det har Farmers kanipellets alldeles rätt nivå.
Länk till konvertering nedan
https://dsid.od.nih.gov/Conversions.php
#16 Aha…ok, tack. Då kanske det blir till att testa det då och se hur Dumbos mage klarar det.
Förövrigt så känns det helt sjukt att jag har lyckats med kosten att ha både en extremt känslig kanin och en hund med kroniska mag-/tarmbesvär samtidigt…Är det inte den ena som vägrar äta och blir sjuk så är det den andra som drabbas av skov. Det är kul nästan jämt…😒
Mina kaniner blev också dåliga av Rabbfor så bytte till Cuni Complete (finns i 8 kg-påsar att beställa på nätet). Mina kaniners pluttar ser mycket bättre ut efter att jag bytte.
Sedan är det ju inte så kul att Rabbfor ger njurskador. : / Såhär skriver lantmännen på sin hemsida: "Observera att Rabbfor inte bör användas till sällskapskaniner. Det högre näringsinnehållet och framförallt proteininnehållet i Rabbfor kan skada njurarna hos sällskapskaniner på lång sikt genom överbelastning."
https://www.lantmannenlantbrukmaskin.se/foder/ovriga-foder/produktionskaniner/