Min kanin hatar mig och alla andra?
Hej, har en hankanin på två år som är extremt osocial mot människor. Han bor tillsammans med sin tjej och deras unge (han är i mitten av bifogad bild). De andra kaninerna är han jättesnäll mot. De sover tillsammans, kelar och leker och bråkar aldrig med varandra. Till problemet, han slår, biter och skriker så fort jag kommer nära, utan att jag ens rör honom. Det räcker att jag ska ta matskålen så får jag en smäll. Och jag vet inte alls vad jag kan ha gjort för fel, mina andra kaniner är superkeliga och snälla. Jag har aldrig gjort något mot honom som kan utlösa hans humör. Han gör dessutom detta mot alla människor. Har testat att sitta och ligga i hagen under lång tid och då kommer han fram men så fort han nosar på min hand så springer han iväg och gömmer sig. Det finns ingenting som kan ha skrämt honom så att han gör som han gör som jag kan komma på. Finns det något jag kan göra mer? Han har alltid varit såhär och jag har tänkt att det kanske bara går över med tiden men det verkar inte så. Kan tillägga att vi varit hos veterinären mer än en gång och de kunde inte hitta något fel på honom, han har alltså inte ont någonstans. Äter, dricker, springer omkring precis som vanligt. Jag blir jätteledsen för jag älskar honom ju och jag vill inte att han ska hata mig såhär när jag inte vet vad jag gör/gjort för fel..

Är han kastrerad? Var han likadan även innan han fick "fru och barn"? Låter inte så optimalt att avla på.
Låter ju annars som om han försvarar sin familj. Vare sig han behöver eller inte.
Ja han var likadan, lite värre till och med, tanken var aldrig att han skulle avla men han och honan lyckades rymma till varandra en gång innan jag hann kastrera någon av dem (de bodde då i separata hagar) och det räckte… men kan jag påverka på nått sätt så att han känner att han inte behöver försvara ”sin familj” från mig då?