Kaninungar som inte sålts
Hej! I början av sommaren tog vi över två kaniner som inte hade det så bra. De bodde i en liten bur och familjen brydde sig inte. Hanen skulle vara kastrerad men det visade sig inte stämma och efter ungefär tre veckor föddes fem kaninungar. Vi tänkte ha kvar mamma, pappa och en unge. Vi har försökt få de resterande ungarna sålda på Blocket sen de var 8 veckor, är 13 veckor nu. Det är i princip bara oseriösa som hört av sig tyvärr. Har utöver det kontaktat flera olika organisationer här i Skåne, men har antingen fått svaret att de inte har plats eller att de bara tar emot hemlösa djur. Vissa vill ha betalt per djur och så mycket kan jag inte betala. Läget börjar nu bli lite desperat, eftersom ungarna inte kan sitta ihop med mamman längre. Hur ska jag göra? Någon som har några bra tips??
Då det just nu är ett stort överföd på dumpade kaniner så får du nog bygga burar och behålla alla.
Har själv omplaceringshem och har fullt.
Tar absolut inte emot ungar om det inte är vanvårdsärende.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Problemet är att jag inte har plats att ha de allihopa 🙈 Vi visste ju inte om att honan var dräktig och då hade vi nog inte tagit emot de heller 😔
Med oseriösa, vad menar du då? Barnfamiljer?
- Redigerat 2022-09-11 16:11 av [Tismon]
#2: svår situation.
Hittar man inte hem har man 2 val. Behålla eller avliva.
Det är tyvärr den hemska sanningen.
Jag har 10 kaniner här.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#3: Barnfamiljer hade inte varit några problem alls, så länge en vuxen har ansvaret 🙂 Med oseriösa menar jag tex att man inte vet vad det innebär att ha en kanin. Många inser inte att en kanin inte kan sitta i en liten bur, utan att den kanske behöver komma ut och hoppa ibland. En som ville komma och hämta samma dag hade inte fixat varken mat eller bur (?!) Många skickar typ ”Fin kanin. När kan jag hämta?” Börjar man ställa frågor slutar personen att svara
#4: Ja, det är väl den dystra sanningen, men jag har nog inte hjärta att avliva de 😢
Ajdå… Har inte pengarna till en kanin men har platsen, hjälper gärna så mycket jag kan :( bor i Skåne.
#7: Vi bor utanför Höganäs och skänker bort de så länge de kommer till ett bra hem.
#8: skickar ett pm
Jättesöta verkligen, hoppas du hittar hem till dem. : (

Har du provat i kaningrupper på fb? Vissa har ju Köp och sälj grupper, andra kan kanske ge tips? och råd var du kan få hjälp. Har du pratat med Smådjurschansen?
#11: Jag kommer förmodligen hämta dem till helgen så löser det sig 🙂
#11: Ja, har provat annonsera i olika grupper men ibland blir det nekat. Har även gjort eget inlägg som delats, men inget napp där heller. Det verkar vara många kaninungar just nu. Men det verkar som sagt som att det har löst sig :)
- Redigerat 2022-09-14 18:32 av Mille22
Uppdatering: har hämtat kaninungarna så allt har löst sig 👍

#14: Härligt att dom fick ett bra hem!
#15: Tack! 🙂