Hur kan hon veta ?
Hej jag har en kanske lite konstig fråga. Det är såhär att min kanin är på mitt rum hela dagarna men måste tas till sin Hage på natten då hon inte kan sova i mitt rum. Så varje kväll måste man typ lyckas fånga henne. Saken är den att hon alltid vet exakt när vi ska fånga henne. Vi har ett speciellt klockslag som vi brukar försöka fånga henne och hon har lärt sig när det är. Vi behöver alltid locka med godis men hon fattar verkligen vad vi håller på med hon liksom ryggar tillbaka och vet att vi ska fånga henne. Men ger vi henne lite men typ 10 minuter tidigare så vet hon att vi inte ska fånga henne. Min fråga hur kan hon veta ? Hhahaha väldigt konstig fråga kanske.
De har väldigt bra koll på tid och rutiner!
Min blinda kanin hade stenkoll på tider och visste exakt när det var dags för mat bla. Han fatta också direkt när det var klippdags (angorakanin så behövde klippa pälsen regelbundet) fast han inte kunde se så märkte han direkt att jag tog på mig "klippförklädet".
Min nuvarande kommer och springer runt mig som en tok de tider hon ska ha sin medicin (som hon tycker är supermums) så det finns ingen risk att jag glömmer bort den 😂
Hade förut två honor som sommartid gick frigående på vårat landställe och var inga problem att gå fram och gosa med dem men så fort jag tänkte att jag skulle fånga dem (för att tex kolla fästingar, klor mm) så kom jag inte ens i närheten innan de sprang men andra kunde fortfarande gå fram till dem (mina syssling barn kunde till och med lägga filtar över dem och hålla på utan att de brydde sig) så de har helt klart koll på vad tiden är och energin man har inför något man ska göra.
Min andra kanin gick ute i Hage hela dagen och bodde i bur under natten (bodde ute) och hon vägrade gå på toa i sin bur så jag tog alltid in henne samma tid för då visste hon det var dags att kissa av sig innan jag lyfte upp henne.
Vad jag hade gjort i er situation är att öva henne att hoppa in i sin transportbur på egen hand. Ha den där hon befinner sig och släng in godis i den lite då och då utspritt över dagen (ges mat vid speciell tid och tillfälle ge det i transporten) då kan ni använda den att flytta med istället. Jag har tränat in transporten massor med nuvarande kaninen eftersom hon inte gillar hantering (kom från dåliga förhållanden och var livrädd i början) och jag har nu inga problem att få in henne i transporten när jag behöver det (tex veterinärbesök, åka till landstället). Viktigt att undvika att använda den för flytt tills hon är trygg med att hoppa in i transporten och sitta kvar där ett tag (man kan öva att bara stänga till luckan utan att sätta fast den).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: tack för ett snabbt och väldigt bra svar. Jag tycker det är så himla fascinerande hur smarta kaniner är och att de inte bara är en kanin som sitter i en bur. Utan de är ett socialt djur som behövdes mycket yta och som är otroligt trevliga djur. Jag har försökt att transport träna henne förut och det gick bra till en början tills hon fick åka i den för fösta gången. Efter det vägrade hon att gå in i den. Antar dock att jag får göra ett till försök och göra allt lite långsammare. Blir ju lite jobbigt att försöka få tag i henne varje kväll i typ 10 min för att hon är för smart för oss 😅
#2: För mig har det funkat väldigt bra att ha transporten stående framme och då och då slängt in godsaker i den/mat.
I början när Wulfe var vid livet så blev det sån stress och bråk vid matning så då använde jag transporterna en hel del att ge Moira och Wulfe sin mat (då fick de sitta i varsin) och eftersom Wulfe åt långsammare så stängde jag till luckan så han kunde sitta i fred tills han var klar och bara behövde putta upp luckan och hoppa ut.
Det har verkligen varit en räddning att hon är så intränad på transporten eftersom hon fortfarande kan bli triggad och då bli jättenervös och få panik om hon tror man jagar henne. Nu behöver jag bara ställa transporten i närheten av henne och slänga in lite godsaker så kommer hon och skuttar in i den (men de gånger jag måste stänga för vi ska åka någonstans blir hon jätteförbannad 😂).
Antar hon inte har några problem att bli flyttad till ditt rum? Då kanske det är enklast att börja flytta henne med transporten åt det hållet (efter hon vant sig vid den igen) eftersom hon då kommer till ett ställe hon gillar att vara på! Och sen att ge lite extra gott godis både i transporten men även när hon kommer ut kan göra det mer positivt för henne att "åka" transport.
#3: jag har den i hagen hela tiden. Hahah vet hur det är när jag ska ta henne till t.ex veterinären blir hon fly förbannad när jag har stängt in henne hon gör allt för att komma ut. Nej att komma till mitt rum är inga problem hennes Hage är typ 3-4 kvadratmeter så det är inte så svårt att ”fånga” henne då. Mitt rum är typ 10 kvadratmeter så det blir ju väldigt svårt att få tag på henne när hon springer under sängar och morrar åt en. Ska börja med vänja henne vid transport buren imorgon. Tack för alla otroligt bra tips?!
#4: Lycka till! Återkom gärna med hur det går :)
Håller tummarna att det kommer hjälpa!
#5: Tack så mycket jag uppdaterar om några dagar (: