Kanin iFokus

Kanin

Läst 82 ggr
njet97
0

Kanin slemmigt bajs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hane har varit förstoppad under dagen.
Han äter, skuttar mycket utomhus, kissar som vanligt men bajsar ej.
Jag masserade honom på magen och då dök två slemmiga kluttar upp. Som en slemmig hinna över kluttarna.

Någon som vet vad det kan bero på/ vad man kan göra för att bli av med förstoppning?
Jag har varit i kontakt med vet och enligt henne ingen katastrof än så länge eftersom han äter.

Bifogar bild på kluttn

sp0ngeb0b
0

Vad märkligt, jag har aldrig hört talas om att en kanin äter men inte bajsar. Matar du med CC också just in case? Han kanske äter för lite?

Slemmet är nog inget att oroa sig för, det har jag varit med om när min kanin varit dålig i magen och jag tror det har något med tillståndet/åkomman att göra, min veterinär sa i alla fall att det inte är något jag behöver bry mig så mycket om.

njet97
0

#1: Han har ätit hö, persilja (skulle vara bra) och gräs/ blad under våra promenader idag.
Utomhus skuttar han för fullt, hemma ligger han mest still.

Han har endast fått ut 2 små kluttar på några timmar, då när man masserat honom.

Jag har gett jordnötsolja som skulle vara bra men inget resultat än så länge.

njet97
0

Han bajsade precis ut denna slemtråd själv.
Vad är detta?

njet97
0

Detta bajsade han precis ut
Slemtråd med bajskluttar i

sp0ngeb0b
0

#4: oj, det ser konstigt ut. Aldrig sett förr. Det är säkrrt möjligt att den tråden orsakade stoppet. Finms det något snöre, hårstrå eller så i det eller hur hänger det ihop? Hur går det nu?

Maleficum
0

Är det främst på utsidan slemmet sitter så beror det troligen på att tarmen blivit irriterad (och kan ha samband då med förstoppningen).

Är det däremot slemmig inuti pluttarna så kan det vara tecken på parasiter eller felaktiga bakterier (men på bilderna ser det främst ut att vara på utsidan).

Borde vara rätt bra nu när det gått några dagar? Annars kan det vara smart att ringa och prata med veterinär om det inte blir bättre.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu