Kanin iFokus

Kanin

Läst 100 ggr
finakaniner
0

Vresig och arg kanin?

Hej,

Vi har världens gulligaste minilop-hane som nu på senare tid blivit lite ”aggressiv”. Vanligtvis är han snäll i all hantering vad det gäller att bära, klippa klor, borsta etc. Han gillar när man ligger bredvid honom och kelar. Kommer alltid fram och springer runt mina fötter flera varv.
Men dom senaste dagarna har han blivit lite mer vresig. Vaktar sin bur och gör ibland utfall när man går fram till honom och han har även bitit mig i handen två gånger! Förstår verkligen ingenting!!
Han är lite mer än ett år gammal. Skulle det hjälpa med kastrering?
Blir kaniner mer vresiga när dom fäller, för det gör han nu?

Tack på förhand 🌸

91Marran
0

Har han ont?

Mvh
Mig

sp0ngeb0b
0

När de fäller kan de få i sig lite för mycket päls i magen vilket kan orsaka smärta, vilket i sin tur kan orsaka sådant beteende. Borstar du honom mycket och ofta när han fäller?

finakaniner
0

#2: Ja han borstars varje dag. Märker även att han är mycket hungrigare nu, kastar sig över pelletsen. Det har han inte gjort innan. Han får grönt och grenar varje dag. Springer i hela huset och uteplatsen. Bara ibland han liksom surnar till och blir vresig. Det kanske har med hans hunger att göra nu när jag tänker efter!?

finakaniner
0

#1: tror inte han har ont han rör sig mycket i hela huset och skuttar högt!

sp0ngeb0b
0

#3: de behöver mer energi när de producerar sin nya päls, vet inte hur mycket men det skulle kunna hänga ihop med det! Kanske testa öka pelletsmängden litegrann?

finakaniner
0

#5: aha tack för info! Jag ska prova det.

[EM_L]
1

Något jag märkt själv är just det att Bevies (min hane) behöver mer pellets när han fäller eller ifall han råkar att bli mer aktiv och gör mer under en period.

finakaniner
0

#7: Tack för ditt svar, ja det låter ju helt rimligt. Jag har ökat på hans pellets. Ibland verkar han superhungrig och ibland inte alls! Det är från dag till dag.