Kaninens toalettvanor
Jag har skaffat två kaniner som är 5 år gamla. De har varit i utomhusbur i förra hemmet och är inte toalettränade. Nu bor de inomhus och jag har försökt få dem rumsrena ett tag eftersom jag vill kunna ge dem mer yta att vara på.
Jag har provat lite olika underlag, men just nu har jag toa-lätt i toalådan och filtar/påslakan på övrig yta. Hö finns i anslutning till lådan. Jag läste någonstans att kaniner inte behöver så mycket strö i sin toalett för de gräver ändå inte ner sin avföring. Men nu har jag märkt att den ena kaninen gräver på marken/golvet precis innan den ska kissa, så jag funderar på om det kan vara en bra idé att lägga jord i toalådan om den nu vill gräva?
Jag upplever också att de gärna kissar inne i sitt hus och därav tänkte jag att toalådan kanske behöver ett tak så det känns mer som ett skyddat område?
Det jag behöver hjälp av er med, är att förstå mina kaniners toalettbeteende och få tips? på hur jag kan underlätta toaletträningen. Är det vanligt att kaniner gräver innan de kissar? Varför vill de kissa i huset, kissar vildkaniner i sina hålor? Hur gör era kaniner? Finns det något annat jag kan ha nytta av att veta om kaniners toalettbeteende som kan hjälpa mig att göra toalådorna mer attraktiva att kissa i?
Som det är nu så kissar de både i lådorna och utanför.