Fransvädur frågor :)
Som vissa vet funderar jag på att köpa mig en Frasse, som omväxling för de små dvärgkaninerna :). Och jag tror en frasse skulle passa mig bra :). Nu har jag lite frågor ang. dem :).
1. Är minimi måtten på en bur 130*70*70cm?
2. Hur många kg vägar de max som vuxna?
3. Hur mycket pellets äter de ungefär?
4. Hur mycket hö äter de ungefär?
5. Hur är de i temperament?
Skriv gärna era erfarenheter om Frassar :). Jag är van vid dvärgar, så att komma in på stora kaniner är nytt för mig :).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Fråga 3 och 4 är per dag ^^
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

putt ^^
Jag har inte haft en egen, men jag har pratat lite med en uppfödare om dom, så jag kan ju svara utifrån det ^^
**1. Är minimi måtten på en bur 130*70*70cm?
**Ja, men mitt råd är att ha mycket större :P Dom växer som ogräs ^^
**2. Hur många kg vägar de max som vuxna?
**Det finns ju riktiga klumpar på upp till 9kg, men jag tror att det brukar ligga på ca 6-7 kg, beroende lite på vad dom får för pellets och så..
**3. Hur mycket pellets äter de ungefär?
**3-4dl skulle jag tro, men det borde vara lite individuellt. Blir dom tjocka så minskar man, blir dom tunna så ökar man.
**4. Hur mycket hö äter de ungefär?
**Rätt så mycket, jag hade en skiva (1kg) och det var slut på två/tre dagar hos Mozart (Jätten). Men det är ju också individuellt, det finns ju dom som bara småsmakar lite på det, och andra som tuggar tills allt är slut ^^
5. Hur är de i temperament?
Dom är lugna och trevliga, men även här finns det undantag ;)
#3; Tack :) Tror du att buren kan vara ca 135*80*75cm? Det är så stort jag planerar för den ungefär.. Men den kommer få vara ute och springa hela dagarna, från morgon till kväll :). Skulle det funka?
Någon som vet en sida man kan läsa på?
Jag vill ju inte få en kaninen och inte veta sedan :P. Är man vad vid Dvv. korsningar och Lejon är en Frasse enorma, och inte en kanin x'D
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
*putt*
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#4 Jag skulle ha större bur än så om jag var du. Alpha gick ensam när hon var mindre och då var hennes bur 140x90, och det tyckte jag var ganska litet om man jämförde med hennes storlek … Nu går hon i en 140x180 bur ihop med Fia :)
**1. Är minimi måtten på en bur 130*70*70cm?
**Jag trodde det var 140x70, men det kanske är 130 då.. Men som Alex sa; De växer som ogräs. Så en stor bur är bra!
**2. Hur många kg vägar de max som vuxna?
**Minst 5,51 kg tror jag det var de skulle väga. Men de flesta väger ju 5-7 kg, och så finns det ju både större och mindre undantag.
**3. Hur mycket pellets äter de ungefär?
**Jag mäter inte hur mycket jag ger henne, men eftersom hon är ganska knubbig får hon kanske 1 dl tillsammans med Fia. Istället ger jag massa hö, pelletsen är ju bara ett tillskott:)
**4. Hur mycket hö äter de ungefär?
**Svårt att mäta per dag .. Eftersom jag har fler kaninen kan jag inte mäta hur mycket det går åt per vecka/månad heller .. Men det är olika för varje kanin hur mycket de äter..
**5. Hur är de i temperament?
**Lugna och roliga;) Det är så kul att se en 4-5 kg frasse race'a och ta massa glädjeskutt!:D Om jag skulle beskriva Alpha med 5 ord .. : Nyfiken, orädd, lugn, rolig och bestämd. Har hon bestämt sig för en sak vill hon inte ge sig. T ex. när jag ska lyfta henne, vilket hon inte tycker om. Då sprattlar hon, men det beror på att jag inte tränat på att lyfta henne så mkt. Så tänk på det - det är inte roligt att försöka bära på en sprattlade 5 kg:s klump! :P Övaövaöva medans h*n är liten!
#6; Tack :D.
Vad tror du om att ha den i hönsgård? Kan man ställa in ett hus då? Eller får de inte så tjock päls..
Annars kanske jag kan ha denne i hönsgården, och sedan ha en lucka öppen in till ett hus som är kanske 250*150cm.. Går det?
Varför ska man skaffa en frasse?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#7 Det går nog utmärkt. Alpha får ju springa i våran hönsgård så varför inte;) Skulle den bo i huset då? För måtten är ju perfekta isf^^
Varför? Jaa .. jag gjorde det för att jag ville byta till större ras och se hur det var. Och så tyckte jag frassen verkade så himla stor och go, och det är den! :) <3
#8; mm.. tänkte ha den där på kvällarna och på dagarna får den även vara i hönsgården :).
Mycket jobb dock.. :P. Sjukt mycket saker i det "huset" just nu. xD
Gaahh. Det måste vara förbjudet att visa sånna söta bilder! <33
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#9 Hahah, men det är det helt klart värt! Hah:D