Kramper hos kaniner
Hej! Jag har haft många kaniner under cirka 3 år nu, tyvärr endast två som fortfarande lever. Och de som jag tycker är så konstigt är att ingen har levt längre än 2 månader efter att dom har kommit till oss och alla som har dött ligger på precis samma sätt, på sidan med bakbenen rakt utsträckta och nacken dragen rejält bakåt. Har även sett en av ungarna dö genom kramper och låg sen som dom andra kaninerna, va nog förmodligen samma sjukdom dom har haft och de är de jag undrar. Om någon vet nåt om dehär eller haft samma sak så skriv gärna
- Redigerat 2022-08-24 20:24 av Loppan1-2-3
Du kan enbart säkert veta genom obduktion. Men man kan fråga sig ifall du lever i ett utsatt område för gulsot eller andra sjukdomar som sprids som är just farliga för kaniner?
Ungefär vart bor du? Vet att i just Skåne är det stor risk för kanin gulsot vissa år.
#1: jag bor i Umeå i Västerbotten, just här har jag inte hört talas om några sjukdomar alls faktiskt
Eftersom alla kaniner dött och såpass unga så skulle jag misstänka något giftigt i miljön/maten eller sjukdom (men bor du så långt norrut borde det inte vara gulsot eller kaninpest iaf).
Om fler kaniner dör skulle jag helt klart rekommendera att så fort som möjligt ta den till en veterinärklinik som kan obducera den (eller hjälpa att skicka till obduktion) för att försöka få svar på vad som är fel.
Men skulle redan nu också prata med en kaninkunnig veterinär och beskriva för dem vad som hänt och hur många kaniner som dött osv för att se om de vet vad som kan vara orsaken (unga kaniner kan tex dö av koccidios också men då brukar de ofta vara kladdig avföring och man brukar se andra symptom innan).
Att de ligger på specifikt sett är inte helt konstig för att när kroppen dör så drar musklerna ihop sig och de kan då hamna i den ställning du beskriver (ofta pressas då också luften ut ur lungorna och de kan låta som att kaninen skriker).
Så prata med veterinär, fundera på miljön kaninerna lever i, kan de få tag på något giftig? Får de fel foder? Har burar och saker sanerats ordentligt emellan kaninerna?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Du har skrivit att du haft många kaniner under 3 år men ingen levt mer än 2 månader. Menar du att alla kaniner du haft har dött så snabbt? Eller missuppfattar jag det du skriver?
För om alla kaniner man tar hem dör så tar man väl inte hem fler innan man fått reda på orsaken. Genom obduktion t.ex.
Anledningen till att jag undrar om jag missuppfattat är att du skriver att du har 2 nu. Och dom lever ju.
Har dina kaniner varit vaccinerade? Eller har t.ex några varit och några inte och alla dött ändå? Där kanske man kan utesluta saker. Man har ju läst en del inlägg där folk förlorat flera kaniner till sjukdom i en flock en efter en. Men tidsperioden där brukar ju vara dagar. Det är ju väldigt stor skillnad mot en period av 3 år.
#4: Nej alla har varit samma ras de jag menade var att dom två första kaninerna jag har köpt har aldrig haft symtomet på sjukdom eller sånt och lever idag, då köpte vi en till kanin men den dog men vi tänkte väl bara att de kunde vart nån slags sjukdom eller nåt osv. Ingen av dom är vaccinerad och inte heller dom två första. Har bytt bur en del då dom bor i stallet på vintern, och dom får inget annat än hö köpt från djuraffär, även gräs på sommaren såklart