Kanin iFokus

Kanin

Läst 88 ggr
rgb101
0

Behöver hjälp om min kanin!

Hej så varje gång jag tar ut min kanin kissar hon nånstans (hon är i bur). Hennes bajs är oxå mjuk o klumpig ihop. Det är hela tiden smutsigt vid hennes rumpa (hon har vit päls), det ser ut som torkat bajs. Vad behöver jag göra? Är det nått fel med vad jag ger henne att äta?

• Redigerat 2022-08-19 14:36 av rgb101
[EM_L]
1

Svårt att veta om man inte får en beskrivning på vad hon får i kost. Kan vara diarré dock så du bör uppsöka veterinär.

sp0ngeb0b
1

Beskriv gärna hennes kost så kan vi hjälpa bättre 😊 men i stort sett ska hon bara ha obegränsat med hö, lite gröna bladgrönsaker samt en väldigt liten mängd pellets. Det viktigaste är att hon äter mycket hö. Att hon kissar utanför buren kan bero på att hon markerar revir men även att hon kanske inte hinner tillbaka till buren för att gå på toa. Du kan därför testa att ha en extra toalåda där hon brukar vara när hon är lös.

Johnfarfar
1

Critical care direkt och ring veterinär för råd. Exo veterinär. Lomma, Helsingborg eller Göteborg. Cordelia på Evidensia i Helsingborg är mycket duktig. Kaniner bör leva på 90% hö, lite grönt och max 2msk pellets om dagen. Undvik bur och låt kaninen springa fritt och "häng" och kela mycket med din underbara vän. Lycka till! ❤️

• Redigerat 2022-08-24 20:24 av Johnfarfar