Kanin iFokus

Kanin

Läst 67 ggr
Maskros_och_jag
0

Vill inte ha bur kanin

Så jag skaffade kanin ganska nyligen och undrar en sak. Min kanin som egentligen ska vara frigående vill bara sitta i buren. För er information så var buren ett måste enligt mina föräldrar för att ”vi måste kunna stänga in han om det behövs”.
Han kom in i vårat liv ganska snabbt och vi har därför inte hunnit kanin säkrat mitt rum än och han måste därför vara under uppsikt om han är ute ur buren. Vilket innebär att sitter instängd om jag behöver gå iväg eller sover. Kan tyvärr inte kaninsäkra själv då mamma och pappa måste beställa från nätet (finns inga butiker i närheten med t.ex. sladdskydd).
Jag vill verkligen göra mig av med buren och ha honom helt frigående men mina föräldrar vill inte.
Så min slutliga fråga är:
Är det någon som har tips? på hur jag kan få han att inte vilja ligga i buren hela dagarna fast att luckan är öppen? Jag har försökt att lockat ut honom men han hoppar bara tillbaka. Innan han kom hem till mig så bodde han i en liten trä bur. Kan det bero på det? Han hade nog inte mycket tid alls utanför buren.

• Redigerat 2022-08-17 18:22 av Maskros_och_jag
Arcade-Foodie
2

Din kanin känner sig säker i buren och är i en helt ny miljö. Låt han ta sin tid, du kan göra en större bur genom att skaffa en valphage istället. Då kan du göra ytan större men fortfarande göra dina föräldrar nöjda samt han kan har sin bur i den som en toalett och matställe.

Maskros_och_jag
0

#1: Jag nämnde det till mina föräldrar men de tyckte det var en dålig idé. Om jag minns rätt så var det för att ”kaniner måste ha bur” bara för att Jordbruksverket nämner kravmått på bur.
Mamma sa också att jag måste klappa och lyfta honom en massa men det känns fel. Läste på flera ställen att man ska vänta ett tag innan man ens börjar klappa så jag undviker det. För det mesta låter jag han ha fri tillgång till att göra lite vad han vill. Ibland så sitter han på min mage eller hoppar omkring och nosar men han vill inte så mycket mer än så.