Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: Beteende, hälsa och skötselhjälpkastreringhonkanin
Läst 147 ggr
[Goldie2010]
0

Kanin som inte äter efter kastrering

Hej! Min honkanin har blivit kastrerad tidigare idag. Men hon äter ingenting, hon åt varken på djursjukhuset eller nu hemma. Vi hämtade henne för ca två timmar sedan. Vi fick med oss Crital Care hem. Är det läge att börja stödmata eller ska vi vänta? Jag har ställt fram lite pellets i en skål till henne, men hon har inte rört den. Hon ligger bara ihopkurad. Är det normalt att kaninen inte äter efter opration?

• Redigerat 2022-08-11 15:16 av [Goldie2010]
Fridaaaa
0

Om hon inte börjar äta inom 1 timme, så stödmata.

Ja det är det, och viktigt att hon kommer igång att äta

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Goldie2010]
0

Ok!

Fridaaaa
1

#2 Kastrerade min hona i måndags, hon var hemma runt 3-4 timmar så började hon äta själv. men alla kaniner gör inte det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Goldie2010]
0

#3 Okej👌☺️

Jojjo908822
0

Det är normalt att det tar tid att börja äta. För min hona tog det extra lång tid och hon började äta normalt på dag sex. Hon hade ont och när jag var om extra smärtlindring blev det bättre.

Men du bör stödmata med CC och hålla koll på om hon bajsar. Om hon slutar bajsa, mår sämre eller verkar väldigt smärtpåverkad bör du kontakta veterinären som kastrerade henne.

//
Lucille

[Goldie2010]
0

Hon har inte bajsat än:(

[EM_L]
0

#6 Tycker det låter som akut till veterinär.

[Goldie2010]
0

#7: Ska titta edter noggrant en gång till..

[EM_L]
0

Har han ätit?

[Goldie2010]
0

Nej.. Men jag har gett CC i en spruta in i munnen.

[EM_L]
0

#10 Varje timme?

[Goldie2010]
0

#11: Nej, har varit borta en del av dagen. Men jag har gett två gånger. Visste inte geller att hon skulle få det varje timme. Då hade jag såklart gjort det😭

• Redigerat 2022-08-11 23:29 av [Goldie2010]
[EM_L]
0

#11 Kaniner är i behov av att kunna äta hela tiden eller få i sig något hela tiden! Inte konstigt att hon inte bajsat och låter helt klart som akut till veterinär ifall risken att magen stannat av lite.

Deras mag-och tarm system är inte som en katts eller hunds där det finns muskler som rör sig aktivt för att arbeta ner maten till avföring. Utan de behöver konstant äta hö eller få i sig CC i detta fallet.

[Goldie2010]
0

#13: Jag hade inte möjlighet att ge henne det.. Jag var inte hemma.

[Goldie2010]
0

Ska jag gå upp några gånger i natt och ge henne?

[EM_L]
0

#14 Berättade veterinären inget om det?

Du måste ju mata tills hon äter själv så ja även under natten tills hon äter själv. Provat med att kanske hälla i lite krossade äpplen i höet för att göra det godare eller något? För själv tycker jag att du borde ha koll. Och om hon inte äter eller bajsar imorn bitti är det akut till veterinär.

[Goldie2010]
0

#16: Vetrinären sa inget om det. Hade ingen aning och visste inte alls! Hon har fått äpplegrenar, hö och torkade blomblad. Och självklart åker vi till vet i morgon bitti om hon inte ätit eller bajsat.

[EM_L]
0

#17 Tror inte torkade blomblad är något att ge. Bättre med torkade örter eller blad från fruktträd. Du får helt enkelt stödmata varje timme fram tills dess och möjligt massera magen försiktigt i hopp att det funkar.

Kanske be om dina föräldrars hjälp ifall du är mindreårig?

[Goldie2010]
0

#18: Okej, självklart ska jag göra det.

[EM_L]
0

#19 Hoppas det går bra! Finns förresten en möjlighet att just din klinik du gick till är öppen dygnet runt så alltid värt att ringa dit eller till en annan smådjursvänlig klinik. Vilken kastrerades hon hos?

[Goldie2010]
0

Alingsås Djursjukhus

[Goldie2010]
0

#20: Tack☺️

[Goldie2010]
0

Har fått i henne en del CC nu

[Goldie2010]
0

Hon har inte blivit bättre.. Vi ska till vet nu..

[EM_L]
0

#24 Önskar er lycka till! Ifall de förmodan inte kan göra något så finns det andra kliniker.

Här är listan över kaninvänliga veterinärer i Sverige

Var det en smådjurskunnig veterinär som tog hand om henne?

Kanin sällskapskanin lejonkanin dvärgvädur dvv dvärgkanin hare belgisk jätte husdjur sällskapsdjur annonser köpes säljes transport hermelin rex chinchilla angora satin satinangora lejonhuvad gotlandskanin holländsk jamora miniature miniatyr lop lilla stora silver jättescheck alaska djur
Jojjo908822
0

Bra att ni har en tid till vet.

Jag har aldrig hört om att man ska mata varje timme. Varannan timme brukar räcka.

//
Lucille

[Goldie2010]
0

Hon mår mycket bättre nu, meddelade vet! Hade börjat äta hö och gräva i buren😄Ska hämta henne om en stund😀

[EM_L]
1

Vad bra! Skönt att hon började äta igen.

[Goldie2010]
0

#28: Ja verkligen😃