Kanin i ett akvarium?!
Såg precis en annons på blocket där någon har en kanin i ett akvarium med lite hö i botten bara, vad f*n?!
Var någonstans?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det låter som att det kan bli både varmt och kvavt… Ingen bra kanin-miljö alls. Kan anmälas till länsstyrelsen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det kan ju vara någon som hittat kaninen ute efter att något litet barn i 8-15-årsåldern tröttnat på kaninen och släppt ut den.
Och därför har haft det som ett nödlösning, för att rädda livet på kaninen som barnet tröttnat på att ta ansvar för, så det är ju en hjälte i mina ögon.
Ibland blir jag ledsen på alla föräldrar, som ger sina bortskämda barn, allt de pekare på.
Hoppas att kaninen kommer till ett hem, där den blir ett älskat husdjur.
I Örebro finns det massor av vilda kaninkolonier, från föredetta tamkaniner. Det finns en förening som fångar in kaniner dagligen, kastrerar dem och finner dem nya hem.
#1, #2 i Uppsala…
Nej, de har dessutom lock med akvarielampa ser det ut som..
#3 Nej verkar inte va någon som räddat den, i annonsen står det bara "säljer min kanin, den är 11 veckor, den är söt och snäll" fast på engelska.. de säljer den dessutom för 1000 kr, så verkar inte va någon som räddat den direkt.
#0 Var hittade du den annonsen? Jag kollade lite snabbt men hittade den inte. Inte heller när jag avgränsade till Uppsala, och kollade på priset + engelsk text etc. Kan du länka?
#3 Det är nog sällan som små barn tröttnar på kaniner och släpper ut dem. Min gissning är att det snarare är föräldrar som beter sig på det sättet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Däremot händer det att kaniner råka smita från barn, och därför är det viktigt att vi anmäler upphittade kaniner som upphittade, och söker efter ägaren, innan vi ger oss till att försöka sälja dem (det får man göra först sedan kaninen har skrivits över på en).
#5 får man länka? Annonsen heter "rabbits", det är en vit kanin i ett akvarium.
Nu hittade jag annonsen. Det ser ju lite konstigt ut.
Jag håller med dig, det finns inget i annonsen som indikerar att det är en hittekanin.

Akvariet är dessutom så litet. Dubbelt så långt som en kanin. Sträcker den ut sig helt borde det ta emot i båda ändar.
Någon som skrivit till personen? Fått svar?
Vore ju bra om den inte såldes vidare med den "buren" till nästa ägare som kanske inte heller har koll.
Har kollat på annonsen. Det är så fel att det är ett akvarium och om man tittar på måtten är det inte lagligt.
//
Lucille
#5:
Det är tyvärr inte ovanligt att föräldrar köper djur, utan att veta vad som krävs, enbart för att barnet pekar på det.
Jag gick arbetslös många år och skötte en häst i fem år. Hon var 25 år, världens snällast och hade en gång i tiden varit ridskolehäst… så hon fick rycka in på pararyttartävlingar ibland. :)
En dag frågade ägaren om jag ville köpa henne för 4.000, som var slaktpris för häst då. Men… jag hade visst kunnat skrapa ihop 4.000 för att köpa henne. Men jag hade inte de 5-6.000 det kostar att ha häst i månaden, så jag var tvungen att tacka nej. Han sålde då hästen till sin särbo, som hade ett konferenshotell och en dotter som ridit på ridskola en halv termin men tröttnade och ville ha en egen häst som kunde lära henen allt i stället.
Jag åkte dit ett halvår senare och mötte en omusklad, skygg häst, med mögel i boxen och det växte havre under krubban, mugg och ett stort sår på framknäet. De ville inte ta ut veterinär, för de tyckte det var dyrt nog att ha häst ändå. Jag gjorde vad jag kunde i stallet, skötte om hästen efter bästa förmåga över den helgen jag var där och åkte gråtande därifrån. Hade jag haft råd, bil, transport hade jag tagit med henne direkt.
En vecka senare fick jag höra att de skänkt hästen till en vän till dem, som hade tre pensionärshästar gick på en lösdrift. Jag hoppas att allt gick bra för henne fortsättningsvis. <3
#8, #9, #10
Nä ser verkligen inte bra ut.. superlitet utrymme, måste vara kvavt med lock och lampa och inget att underhålla sig med förutom hö, ser riktigt illa ut.. har själv ingen möjlighet att ta hand om den, har inga kanintillbehör eller så.. men hoppas verkligen någon som vet bättre ser annonsen och tar hand om den.. de säljer den ju dessutom rätt dyrt (i jämförelse med en hel del andra kaniner på blocket) så oroar mig för att den kan bli kvar där i akvariet ett bra tag.. fy
Jag har skrivit och informerat om vad lagen säger och rekommenderat att sälja akvariet separat.
//
Lucille