Kanin iFokus

Kanin

Etiketterkanincovid
Läst 108 ggr
JuditPF
0

Kan kaniner få covid?

Jag har en obehaglig misstanke om att vår förra kanin gick bort p g a att min son hade covid. Tre dagar efter att sonen fick covid dog vår kanin. Han hade även diarré så det kan mycket väl vara att han var sjuk men då visste vi knappt något om kaniner.

Nu är det jag som har åkt på covid så självklar blir jag nervös för kaninens skull.
Ska jag våga klappa och kela med min kanin? Eller riskerar jag att smitta honom?

Är väldigt tacksam för svar!
Judit

Ljungåsen
0

Ja, kaniner kan smittas med covid-19. House Rabbit Society rekommenderar att du håller avstånd till kaninen, och låter någon annan sköta den ifall du är sjuk. Om det inte finns någon annan, använd munskydd och minimera kontakten.

https://rabbit.org/covid-19-2/

Outside of lab experiments, rabbits can't get COVID. To date, there have been no documented cases of a rabbit infected with COVID-19, either wild or domestic outside of laboratory conditions.
Fridaaaa
1

Den risken är typ obefintlig, jag är övertygad om att det inte var pga covid kaninen dog av.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jojjo908822
0

Kaniner kan få covid om de får en covid-spruta. Tror inte att er kanin hade covid.

Om er nya kanin blir lös i magen bör ni ringa till veterinär. De är mycket känsliga.

//
Lucille

Fridaaaa
1

#3 Covidspruta ges inte till djur.
Vet inte riktigt vad du menar med "Kaniner kan få covid om de får en covid-spruta"? Man får inte covid pga vaccinet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jojjo908822
0

#4: de har testat att spruta in sjukdomen med höga mängder för att se om kaniner kan få covid. Det är alltså inte vaccin jag pratar om.

//
Lucille

Jojjo908822
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

//
Lucille

Det nya coronaviruset, SARS-CoV-2, kopplades initialt till en djur- och livsmedelsmarknad i den kinesiska staden Wuhan. Mycket tyder på att smittan ...