Kanin blir inte dräktig
Jag har 2 kaniner en hona och en hane som har gått ihop sen maj, de har blivit parningar men inga ungar. Ingen av de är steriliserad/kastrerad. Hanen är 3 år en mix av Belgisk jätte och fransk vädur honan är 4 fransk vädur. Kan det vara så att någon av de kan vara steriliserad?
Man steriliserar inte man kastrerar båda könen.
Är du 100% säker på könen?
Och okastrerade ska inte gå tillsammans.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det behövs verkligen inte flera kaniner. Jag som driver omplaceringshem har nästan alltid fullt av oönskade kaniner som söker hem.
Så vill du ha flera adoptera istället
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Menar du kastrerad eller menar du steril? För om du menar kastrerad tycker jag det är konstigt att personen/personerna du köpte/adopterade dem ifrån inte skulle berättat det?
Om du menar steril finns det så klart en möjlighet till det. Jag vet inte hur vanligt det är, är inte så insatt i just kaninavel. Det enda jag vet är både det #1 och #2 skrev här uppe: Snälla låt inte okastrerade kaniner gå tillsammans och lämna kaninavel till uppfödare. Det finns så många kaniner i Sverige som inte har något hem, kolla bara på smådjurschansens hemsida. Jag förstår att kaninungar är söta, men du kommer inte få sålt dem. Om du får sålt dem är risken att det hamnar hos folk som försöker bli av med dem lika snabbt.
- Redigerat 2022-07-23 14:14 av Hoseok
Har honan haft kull innan då hon är så gammal?
Man bör inte avla på en så gammal hona vid första kullen. Sett rekommendationer är lite olika menm flera har satt att man inte bör ta första kullen efter 1½ års ålder, kanske lite senare på stora raser då de mognar långsammare.
Det är rekommenderat att en hona tas helt ur Avel från 4-5 års ålder. Så din hona är väldigt gammal att börja avla på nu. Kan också va ett av problemen till att du inte får henne dräktig.
Så peppar peppar kan det även va bra du inte får till en PARNING, riskerna för honan ökar med åldern. Kroppen tar mycket stryk av att ha kull. Lite av en myt att bäcken stelnar på äldre djur. Det är istället större risker att äldre djur får förfettning av inre organ som kan göra födsel svårare och högre risk att bebisar dör.
Sedan ska de inte sitta tillsammans hela tiden. En hona brunstar inte dygnet runt och bo så skapar bara stress. Kan även va orsak till varför de inte parar sig.
De bör bo isär tills honan visar brunst eller man tror att brunst är igång. Då skall man sätta in honan till hanan inte tvärtom då det kan enklare resultera till bråk.
Om de inte parar sig inom 30 min - 1 timme kan man sära på dom igen. Då är honan inte i brunst.
När honan brunstar skvätter hon kiss ,lite rödare /svullet kön och oftast tydligt synligt att honan kröker ryggen när man rör henne där.
Sedan håller jag med ovanstående. Har du inte redan en plan på vad du skall göra med bebisarna så låt bli att para på icke rasrena och utan stam.
Det är så inihe**ete mycket kaniner i omplacering, vanvård och utslängda. Jourhemmen svämmar över. Marknaden är extremt mättad för tillfället. Så har man ingen seriös plan med en planerad uppfödning för att få vidare linjer för framtiden att förbättra och ha avelsmål mer än bara en kull. Eller avla för kött/mat.
Varför ta riskerna i dagens läge att inte få de sålda eller få de sålda till första bästa hem som ofta leder till ännu en omplaceringskanin. Och inte utsätta din så pass gamla hona för att kanske dö av en kull.
Kollat på bara ett djurhem finns det runt 80stycken! oönskade kaniner inne just nu som söker hem. https://www.smadjurschansen.se/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.