Min kanin är rädd för robotdammsugare
Hej allihopa!
Jag har nyligen skaffat en robotdammsugare och min kanin är extremt rädd för den, stampa hårt på golvet och springer runt i lägenheten som en galning, även om jag håller i honom, klappa och pussa honom, känner jag fortfarande hans hjärtat hoppar jätte fort, jätte rädd att någon dag kommer han dö av för högt hjärtpuls. vad ska jag göra för att han kan börja vänja sig med robotdammsugare?
mvh
Kan du inte ha dammsugaren avstängd på golvet några dagar och sedan sätta på den korta stunder så att han långsamt vänjer sig.
Funkar inte det så kanske du får ge upp roboten.
/Maria
Som #1 säger kan du börja med att låta kaninen vänja sig vid den avstängd. Om han är rädd för den då så kan du testa med något gott han kan få äta nära den och alltid lite närmre. Då han är så rädd så får du börja med en lång distans. Sedan får du testa att ha på den med kaninen ätandes på något gott en bra bit bort. Finns inga garantier och om han är för rädd kommer han inte kunna äta men det kan vara ett försök värt.
Kan han inte vara i ett annat rum så länge?
Vår katt var jätterädd för den vanliga dammsugaren. Vande sig aldrig trots att han blev 16 år.