Hö till kaniner
Har kollat lite efter någon bonde som jag kan köpa hö av. Är det något speciellt jag ska tänka på? Kan det vara vilket hö som helst?
Hö anpassat för häst passar fint även för kaniner.
#1: okej, såg något om att ängshö, Hösilage och ensilage inte var bra. Varför vet jag inte, därför undra jag😅 är det hö som hö, funkar tex hö till får lika bra?
#2: ängshö är generelt sett vilda arter som växer, inte odlat på samma sätt som specifikt hö.
Hösilage och ensilage är namnet på hö som har mer vattensubstans i sig än traditionellt hö(minns inte %satsen). Ensilage är gräs som skördats och omedelbart lagts in i plast (sockerbitarna man kan se på fälten om somrarna). Denna teknik har man hittat bevis för att det använts av antikens romare. Så länge som plasten inte är bruten så kan det i teorin hålla hur länge som hälst. Hösilage är mitt emellan Hö och Ensilage. Hö och ensilage ges oftast till hästar som har känsligare luftvägar då man måste ge mer av det för att hästar ska få i sig den torrsubstans som de behöver. Däremot ges det också nästan uteslutande i stora stallar då ensilaget och hösilaget blir dåligt inom dagar av att en bal öppnats. Detta då det börjar att ruttna mm och det är mer risk för sjukdom så som botulism men det är ytters ovanligt som det är.
Edit: Detta är som jag minns det från min tid på djurbruksgymnasiet, inriktning hästhållning på foderläran. Detta var 2010 och tidigare så info kan ha ändrats sedan dess och minnet kan vara lite si och så :)
- Redigerat 2022-07-15 19:52 av Jillyana
#3: tack så mycket, man lär sig något nytt varje dag. Nu måste jag vara jobbig och fråga även om du skrivit tydligt. Men i stort sett funkar ”vanligt” hö från en bonde?😅 är lite av en hypokondriker när det kommer till min kanin så jag måste veta att det jag ger henne inte är dåligt.
#4: Vanligt hö borde gå bra. Men om du vill vara 100% be om en foderanalys (de kan i vissa fall ge dig en). Om de inte har en foderanalys så tar du helt enkelt lite hö från samtliga balar du köpt och skickar in till ett företag som kollar upp näringsinnehållet på ditt hö och du får sedan analysen hemskickad. Den visar vad höt innehåller och därifrån kan du arbeta med om du behöver något specifikt tillskott pågrund av att något saknas i höt. Sverige har ofta brist på zink och zelen (om jag minns rätt) i höt så detta kan behöva tillföras på något vis. Jag är ingen kanin expert utan har hästar som min stora kunskapskälla så vet inte vad en kanin behöver ha. Däremot så ska ett bra hö lukta gott, inte damma (för mycket i alla fall, lite damm blir det nästan alltid) och vara torrt.
ett litet extra info, om du vill ha halm i buren så var säker på att det inte är foderhalm utan vanlig halm. Foderhalmen är dyrare och har fortfarande vete på sig vilket är ytterligare en foderkälla man isåfall behöver ta hänsyn till.
Hö med timotej i är vad man brukar köra för kaniner ofta.