Jag vill ha lite tips? av att ha kanin
Här ni några bra tips
Har ni några bra tips?
Jag hörde någon stans att kaniner inte kan äta hela morötter vid varje måltid. De sa att det var för att de som gjorde filmer ville att haren skulle ha något cigarr liknande i munnen så det blev en morot
- stor bur
- Inte ge gnagarblandning/ "lyxblandning", utan ren pellets är bättre
- Alltid fri tillgång till hö
- Skål är bättre än flaska till vatten
- Inte ge saltsten/mineralsten/kalksten
- Köp av bra uppfödare eller adoptera kanin
- Kastrera
- Helst ha 2 (tex kastrerad hane och kastrerad hane. Men inte två hanar tillsammans)
- Morötter, frukt tex = godis.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej bra tips? har du några fler
Köp vuxna som söker hem.
Finns ett överflöd av kaniner.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Läs på mycket innan du skaffar dig kanin på Sveriges Kaninvälfärdsförening, Kaninmagazinet och andra pålitliga sidor. Läs också på om burmått och vet att det som rekommenderas är MINSTA yta, dvs att du allra helst ska ha betydligt större än de mått som rekommenderas.
tips? att ha en stabil ekonomi samt försäkra kaninen.
Köp en kanin med härstamningsbevis eller stamtavla från en seriös uppfödare eller adoptera en kanin som behöver ett nytt hem är det bästa :) Äpple, morot osv är bara godis och kan ges i små mängder som belöningar. Gnagarmix är också som godis och bör inte ges, ren pellets är bästa för kaninen. Dom pellets sorterna som jag ger/ hört är bra är: complete cuni, Brit pellets, selective. (Kan ha stavat fel på någon av sorterna) Kaninen ska ha tillgång till hö och vatten dygnet runt, bladgrönt bör ges varje dag i lagom mängd och jag brukar ge 2-4msk pellets till mina kaniner som väger 2-3kg. Kaniner behöver en stor bur eller va frigående. Kaniner är flockdjur och mår bäst om den har en kompis, dom är i grupper med 1 hane och flera honor, därför så bör man inte ha 2 hanar tillsammans om dom inte är kastrerade. Tänk även på att klippa klorna när dom blir långa och ge dom grenar från t.ex äppelträd för att deras tänder ska slipas och inte bli för långa. Det finns mycket mer man bör veta innan man skaffar kanin så läs på noga och se till att du har tid, råd och plats för en/flera kaniner.
Tack för alla tips? vad snälla ni är
Har ni några fler
Dock ja jag har läst väldigt mycket om kaniner
Ja jag har plats o tid
Men vet ni hur man får sina föräldrar att säga ja
#14 Man får vänta tills de säger ja, då de har ansvaret tills du är 18 år.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Eeeeee hehehe ja men har ni några fler tips
Nja jag vill veta hur ni tar hand om era kaniner o vilken mat de får😄😁
Finns inte mycket att säga om det? Man utfodrar de rätt, borstar, klipper klor och kollar igenom dem varje dag. Ger kaninen gos och mys samt att man kanske underhåller den genom aktiveringslekar. Sånt som man helt enkelt får läsa i faktaböcker, Kaninmagazinet och veterinärsidor.
Själv ger jag dock Cuni Complete Adult som foder till Bevies, ca 1 msk per dag.
Tyvärr finns det väldigt få bra faktaböcker
Men, kaninmagazinets sida är bra :)
Ok tack
Jag hade tänkt att köpa cuni complete
När jag skaffar kanin
#1: •Använd vattenskål istället för vattenflaska
•Ge kaninen ingen bur utan låt den gå fritt i ett eller flera rum. Kaninen blir social och ni två kommer bli mycket bättre vänner.
•skydda sladdar
•använd en kattlåda istället för såna trekantiga som säljs på djuraffärer
Kolla på ”lennonthebunny” om du behöver fler tips?!☺️