Kanin iFokus

Kanin

Läst 96 ggr
Litenloppa
0

Färg på dessa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Jag är helt vilsen på färgen på dessa! Att två är Japan tecknade ser jag, ingen förvåning då mamma är Japan blå/vit. Men de har gult i sig också och de ljusa är väldigt gulbeiga i tonen.
Pappan är enligt uppfödare brun zobel. Mamma är zobel också. Är de ljust viltgula? Inga viltmarkeringar syns men de är ju så ljusa så det kanske inte syns helt enkelt.

Zvintos
1

Du skriver att mamman är japan blå/vit, senare i texten att mamma är zobel. Vilket stämmer? :) Hur ser det ut längre bak i stammen, alltså vilka färger har mamma/morfar/mormor och pappa/farfar/farmor?

För att få vilt måste någon av föräldrarna vara det. Är båda föräldrarna zobel-baserade färger kan det dessutom inte bli ex viltgul, utan då är alla ungarna någon form av zobelvariant.

Litenloppa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: bägge stämmer för mamman🙂 Om nu inte jag har fel vilket inte är omöjligt. Har ingen möjlighet att kolla föräldrarna till henne… Pappan till ungarna äger inte jag så vågar inte lägga upp bild på honom innan jag frågat ägaren om det är ok. Men enligt uppfödaren som sagt brun zobel.

Litenloppa
0

Rättelse; zobelsiames var hanen när jag läste ordenligt i meddelandet från uppf.

Zvintos
0

Då är mamman zobel/blå japan med andra ord. :) Eftersom både mamman och pappan är zobelvarianter är ungarna det också. Japanerna är alltså zobeljapaner, Vilken färg? låter jag vara osagt just nu. De gulaktiga är då någon form av zobelsiames, de ser dock inte ut att vara zobelsiames brun eller blå. Zobelsiameser som är ex havana eller egern tycker jag kan vara lite knepiga att särskilja. Om du har FB så finns det bra grupper att fråga i, ex Färggenetik på kaniner.

Litenloppa
0

Tack så mycket för tipset! 😀