Varför dör våra kaniner?
Hej,
I påskars köpte vi två kaniner. Efter en tid inne valde vi att flytta ut dem till en utebur med Hage där de kunde skutta runt och äta gräs.
En morgon hittade vi den ena kaninen död. Han hade dött under ett tidsfönster på ca 30 minuter. Inga tecken som förvarnade om att han var sjuk. Senare samma dag dog den andra kaninen. Inga tecken där heller.
Vi valde att skaffa två nya kaniner. De fick bo inomhus en tid. I tisdags flyttade vi ut dem till utebur med Hage i en annan del av trädgården. Rikligt med skugga och fläktande vind.
Idag hittade vi den ena kaninen död. Inga tecken denna gång heller.
Alla kaninerna har ätit pellets, hö, gräs, morötter och sallad. Inget annat.
Inga bråk har heller förekommit mellan kaninerna. Inga yttre skador.
Vi står handfallna inför detta. Varför dör kaninerna? Är det något i gräset som de inte tål? Vi gödslade gräset i början av april.
Finns det någon erfaren kaninägare som kan hjälpa oss att förstå vad vi gör för fel?
Den andra kaninen lever fortfarande och är nu i sin innebur. Vi får se om han klarar natten. Detta är så otroligt sorgligt.
Tacksam för input.
/ Lisa
Bästa är att kolla ifall vad för smittorisker som finns i just det området du lever i. Bland annat Skåne har problem med gulsot och kaninpesten.
Annars är det helt enkelt att man skickar för obduktion.
Här har du information om gulsot från SVA
https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/kaningulsot/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det kan vara gulsot. Vaccinera kaninen som du har kvar ASAP!
//
Lucille
#3: Tack för svar.
Kaninen överlevde natten och jag ska ringa veterinär idag. Har läst på om gulsot och det känns väldigt troligt att det handlar om det. Kan den överlevande kaninen klara sig om jag vaccinerar honom? Finns det inte en risk att han redan är smittad?
#2: Tusen tack, väldigt lärorikt. Jag ska ringa veterinär idag. / Lisa
#1: vi bor i Skåne… Så det känns troligt att det handlar om gulsot. Den andra kaninen överlevde natten så tänkte ringa veterinär idag om vaccinering, sanering m.m.
#4: Jo, det finns en hög risk att han redan är smittad. Men om han inte är det så kan en vaccination rädda hans liv. Det bästa är nog att han får flytta någon annanstans tills vaccineringen börjat verka och sedan flyttar tillbaka. Har du någon vän (utan kaniner) där han kan bo? Bodde han ihop med kaninen som dog? Vaccinet är inte heller 100%igt skydd, så när han är hemma hos någon annan bör du sanera.
Hoppas att han klarar sig!!!!
//
Lucille
Jag tror att Virkon S är bra att sanera med. Smittan kan stanna kvar på saker och tyg i över 3 månader om det är gulsot!
//
Lucille
#5: Hoppas att det går bra - mycket tråkigt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.