Biten på ena bakbenet
Vi passar en kanin som just blev biten i bakbenet av grannens katt. vi hade honom i trädgården så kom katten o bet honom i bakbenet. Det kom massa blod,en dock ser soret inte så djupt ut. Det är ganska stort och det bara sprutar blod. Vi har satt vanligt bandage (och tvättat med vanligt vatten) runt för att stoppa blödningen, men han försöker slika sig där hela tiden. Vad ska vi göra? Bör vi åka in?
Tacksam för svar och råd
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Skulle nog ta kaninen till veterinär.
Lycka till!💜
Ta kaninen till veterinären! Katter har massa bakterier och sånt i munnen som kan orsaka riktigt läbbiga infektioner (samma med människor om man blir biten av katt så bör man söka läkare).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: okej. Men det har dock slutat blöda och han äter som vanligt och verkar må bra. Ska vi åka in ändå?
#3: Jag skulle ha åkt in ändå (eller åtminstone ringt en kaninkunnig veterinärklinik och pratat med dem och hört vad de tycker) just med tanke på bakterie risken.
Har du pratat med ägaren också? (Med tanke på att du passar kaninen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4: ja, ser också ut nu som han skutar lite halt! Vi ska prata med ägarna och kolla vilken vetrinär han är försäkrad hos.. Jag tänker att jag ska ringa någon veterinär.
Tack för sin hjälp!!

Såna sår blir väldigt lätt infekterade, speciellt nu i simmarvärmen. Han kan behöva antibiotika. Och ev. smärtlindring om det gör ont. Ni bör oavsett ringa till en veterinär och se vad dom säger.

Såg nu att detta hände för nästan 5 timmar sen. Vad sa veterinären?
Veterinären svarar inte, Har köat länge. Stampes fot ser ok nu. Han skutar om kring som vanligt o verkat må bra. Jag tänker att vi avvaktar lite och ser vad det tar vägen. Om det blir värre och blir infekterat så är de klart vi åker in ,med honom. Ser också ut som katten bara rivit honom nu. Då det inte är djupt och ser ut som rivmärken.
Varför vänta tills det blir infekterat? Som djurägare är man skyldig att ta sitt djur till veterinären oavsett om det kanske bara var rivmärken eller tillochmed bitmärken.
Kattbett är inget att leka med och möjligtvis får du helt enkelt ringa FirstVet och prata med dem.
#9: efter som jag nu bara passar kaninen så har jag pratat med ägaren och hon har sagt att det inte är någon fara då det bara är rivmärken och ser ut att gå bra. Det har redan blivit bättre än det var igår och ser ut att läka fint. Men vi ska hålla utkik. Kaninen skuttar som vanligt och mår toppen. Jag skrev att han hade blivit biten först, men det var innan vi kunde se och visste. Men nu ser man tydligt att han inte har blivit biten.
Mvh Tove
#0: hej alla! Stampes ben är bra idag och läker jättebra! Jag ber om ursäkt för att jag skrev att han hade blivit biten…det var innan vi såg. Men nu ser man tydligt att han bara har blivit riven av katten. Tack för alla svar och råd. Men vi har som tur var inte behövt åka in med honom, Då det gått bra. Vi har kontakt med ägaren så det är lungt nu. Han mår bra.
Mvh Tove