Vilda kaniner! Hjälp!
Vi har två syskonkaniner här hemma. Snart 5 månader gamla. Millie och Bobby är utekaniner. Var sin bur ( än så länge) och lite större rasthage som de varvas i under dagen på gräsmattan.
Ända sedan de kom så har de varit ganska vilda. Inte en lugn sekund när man sitter med dem. Springer ibland racerlopp runt runt. Inte rädda för att komma upp i knät för att få pellets men nästan omöjliga att hålla. Alla säger att det är bara att inte ge sig. "Håll ändå tills de slutar sprattlar och släpp då ner". I så fall får jag vänta rätt länge🙈. Följer alla lyft-tips jag sett på nätet. Funkar inte. Mat är det enda som de vill ha sen hoppa snabbt iväg.
De är blandras , säkerligen Gotlandskanin i sig. (Inga hängande öron.) Bobby är mer gosig och kan sitta lite längre men att sitta och gosa en längre tid är bara att glömma. Känns som ett skämt när man ser andra sitta och klappa sina kaniner som njuter av det. 😂 Barnen börjar bli ledsna över det hela. Jag ( mamma) och mina barn kämpar (umgås) varje dag med dem ute i en inhängnad i 1-2 timmar. De gillar oss men mat är det enda som de har i fokus. Vi "övar" på tillit… men det utvecklas inte framåt just nu.
Kan det vara så att de som vi fick dem ifrån inte varit med dem tillräckligt när de var små? Vi fick dem i April.
Är det bara så här vissa kaniner är? Kan åldern ändra deras sprattlighet?
Att gå med dem i koppel är just nu en omöjlighet . Övat med att lägg de på dem och sätta på selen utan "repet". Lett till panik.
Försökt följa varenda råd på alla forum just nu tycker jag. Någon som känner igen det hela? Några grymme-råd till någon som börjar tappa modet?
Låt det ta tid! De är fortfarande bebisar/ungdomar och fulla av energi! Eftersom kaniner är bytesdjur så är det extremt onaturligt för dem att tycka om att bli fångade och burna då det instinktivt tror de ska bli uppätna och det är inte alla kaniner som lär sig acceptera det, inte heller alla kaniner gillar att gosa (vissa raser och individer är mer gosiga än andra för att man avlat på det).
Släpp alla krav på att lyfta och gosa. Låt kaninerna själva ta kontakten. Det är positivt att de gillar mat! Läs på om klickerträning och börja träna lite trix :) Utmärkt sett att ge dem deras pellets på (istället för att ge i skål). När de lärt sig vad klicker innebär kan man använda det för att lära dem ha sele och även bli lyfta.
Jag har en kanin just nu som kommer från ett dåligt hem (ingen mat, vatten eller skydd och barn som sprang runt och jaga och försökte sparka och trampa på henne och hennes kompis) och var extremt nervös när hon kom till mig (sprang i panik och gömde sig så fort jag rörde på mig). Som tur är var hon matmotiverad och jag gick runt med mat i fickorna och kasta mat till henne så fort jag kom nära och senare gav mat ur handen när jag kunde komma så långt.
Hon fick fullkomlig panik när man lyfte henne! Tyvärr var jag tvungen att lyfta för att klippa (långhårig som lätt får tovor) men såg alltid till att hon fick massa godis (även om hon inte tog det när hon blir för stressad) medan jag höll på med pälsen och alltid gav efter jag var färdig. Utöver de gånger jag var tvungen att lyfta så försökte jag aldrig lyfta henne i början (efter jag lyft henne fick jag inte komma nära de första två dagarna efter i början). Nu har jag kommit i ett läge där jag kan ge henne en godis och sen göra ett snabbt lyft upp på bordet och där ge godis och istället för att direkt springa iväg när jag sätter ner henne igen så vänder hon sig nu om för att få sin godis.
Hon tycker inte heller om att gosa utom ytterst få tillfällen. Ofta så stryker jag en snabb gång på huvudet eller kroppen och sen ger en godis (eftersom hon behöver bli van att bli hanterad pga pälsen) och hon gör framsteg hela tiden men oftast så får hon springa runt själv och komma till mig (hon är frigående inne) och har nu börjat hoppa upp i sängen på morgonen och springer runt mig och gör glädjeskutt. Men hon är fortfarande nervös ibland och kan lätt bli rädd (och kommer troligen alltid vara påverkad av tidigare trauma och kan bli triggad helt plötsligt).
Som en vis hästtränare sagt (och som stämmer på alla): Om du förväntar dig det ska ta 15 minuter kommer det ta hela dagen, förvänta dig att det ska ta hela dagen så kommer det ta 15 minuter.
Ta ett steg tillbaka och låt det ta tid helt enkelt.
När de är gamla nog så rekommenderar jag att ni kastrerar båda kaninerna (det kan få dem mer lugna och tillgivna om man har tur) så de sen kan bo tillsammans (om de trivs ihop) eftersom det kan göra dem tryggare och nöjdare vilket kan få dem mer sociala med er.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu