Kan vår kanin vara sjuk?
Vi skaffade kaniner för ca 2 veckor sedan. Den ena av dem var lite rädd och blyg av sig och ville helst sitta gömd i buren de första dagarna. Efter någon dag hade hon och den andra kaninen (som hon gått ihop med tidigare) börjat få en riktigt bra relation och satt gärna och åt i samma matskål. Hon kom gärna fram och lät sig klappas och var väldigt ivrig på att få mat. Nu har hon ändrat sitt beteende och vill helst bara sitta och trycka i ett hörn. Hon kommer fram och äter litegrann och vi ser att hon dricker, men snart hoppar hon tillbaka in till sitt skyddade hörn.
Vi är nya på det här med kanin och är oroliga att hon kanske inte mår bra.
De har alltid tillgång till hö och får lite pellets varje dag. Sen plockar vi maskrosblad och gräs och ger dem. Höet är inte jätteintressant utan de äter båda hellre det andra.
Jag noterade redan när vi hämtade henne hos förra ägaren att hon drack väldigt mycket. Hon är 2 år gammal. Bilden är från häromdagen, innan hennes beteende förändrades.
Tror ni hon kan vara sjuk eller har ont?
Är du osäker så är det att du kontaktar veterinär. Det är alltid bäst.
Att hon sitter och trycket kan bero på att hon har ont. Kanske har hon lite ont i magen, men inte tillräckligt för att matvägra helt. Jag hade sökt veterinärvård så fort som möjligt samt ladda upp med critical care om ni inte redan har det hemma. Ni kan ge henne det i förebyggande syfte, eller bara ha det redo ifall det blir värre. Så länge hon äter, dricker, kissar och bajsar är det nog ok men det kan gå illa fort om man inte är uppmärksam! OM det nu har något med magen att göra. Hon kanske har ont någon annanstans, men det kan också leda till matvägran. Som sagt, ett veterinärbesök är säkrast :)
Jag ringde en online veterinär och rådgjorde. Jag skulle känna om magen kändes hård, om hon bukandades och om hon hade avföring runt analen. Allt det var normalt, så då kunde jag ge henne Critical care och Lactulos. Så nu hoppas jag att det gör susen. Blir hon sämre får vi åka till veterinären.