Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: sjukdomarkaninens-matosäker
Läst 110 ggr
Evalina
0

Kan kaniner äta magnolia?

Som rubriken lyder, är magnolia giftigt?
Nu åt min kanin bara två tuggor på ett blad innan jag snuddade henne så att hon blev rädd och sprang in i buren (det står en magnolia intill rasthagen).
Jag antar att en sådan liten mängd inte kan vara så farligt, men om hon äter mer är det farligt? då? 😬
Då ska jag absolut flytta på rasthagen!

Bokaninerna
0

Dom ska hälst inte äta det men liten menat borde funka men inte stor mängd.
Kaniners magar är ganska känsliga.
Så jag rekommenderar inte att din kanin får mer magnolia.
Jag tror min ena kanin har ätit de också för han springer lös på gården med övervakning på sig.

Om du vill ha en frisk kanin så ge den inte magnolia!

Evalina
0

#1: Okej!

Maleficum
0

Vad jag läst mig till så undviker vilda kaniner (och rådjur) att äta magnolia (så antar det smakar äckligt).
Verkar inte direkt vara giftig men skulle väl inte medvetet försöka mata med det men du behöver nog inte vara jätterädd om något löv råkar hamna hos kaninen.

Kaniner är, till skillnad från många djur, faktiskt väldigt toleranta mot många gifter (och kan äta saker som är jättegiftigt för andra djur), därmed inte sagt att man ska medvetet mata dem med potentiellt giftiga saker såklart men man behöver oftast inte vara jätteorolig över att de ska bli förgiftade (speciellt inte om de har goda möjligheter till bra och god mat de kan välja istället).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Evalina
0

#3: Aha, intressant! 😊 Tack så mycket!