Kanin iFokus

Kanin

Läst 166 ggr
Vinterdag.80
0

Hane och hona i samma hem?

Vi har en okastrerad han kanin som är 1 år i vårt hem. En väldigt social och tillfreds kanin som är sonens kanin som bor i sonens rum
Nu under helgen var vi iväg och köpte en till kanin som är 8 veckor, en hona som blev min dotters kanin och ska bo i dotterns rum.
Kommer detta bli ett problem?
Tanken är att de inte ska träffas utan de bor i skilda burar och i olika rum.
Men vi har redan märkt på hanen att han gärna vill para sig mot saker.
Kan han bli för stressad av detta?

Bokaninerna
0

Min grane har en hona o en hanne som är okastrerade men dom har buren i 2 våningar så hanen bor över o honan under
O de funkar super bra men dom är också syskon.
Jag har också hona o hanne men dim bryrs sig inte o de är 7 meter i från dom men min hane är 2 månader

Koali
0

Jag är inte säker men om det fortsätter och ni tycker det är jobbigt att han håller på kan man alltid kastrera honom

Maleficum
3

Jag skulle rekommendera att ni kastrerar iaf hanen (men även honan i framtiden).

Risken finns att hanen kommer börja markera (spreja kiss) saker/personer när han känner lukten av honan (speciellt när hon börjar bli könsmogen). Finns även en risk att de rymmer in till varandra och ni kan helt plötsligt bli ägare till väldigt många fler kaniner (och med överskottet av kaniner som finns just nu är det inte säkert ni hittar hem åt dem). När kaniner vill ta sig ut så kan det vara svårt att hålla dem instängda (har själv råkat ut för en tjuvparningen när hanen rymde från vardagsrummet, där han bodde, tog sig genom en lång hall och in i köket, där honorna bodde).

Att kastrera honan minskar också risken att hon blir grinig och aggressiv (speciellt på våren när hormonerna är som starkast) samt att det ökar hennes livslängd (då väldigt många honor får problem med livmodern efter 4 års åldern och det upptäcks ofta inte förrän det är försent).

Är dessutom båda kastrerade så finns det goda chanser att de kan bli kompisar och då ha sällskap av varandra (vilket resulterar i gladare kaniner och bättre kaninliv).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Springflower_Haruki
1

Kaniner ska inte bo själv utan bor bäst i par eller grupp. Kastrera gärna båda och låt de bo tillsammans så kan dottern och sonen ha två kaniner tillsammans så mår kaninerna bättre och de kan ha roligt tillsammans.