Få kaninen att vara trygg med mig
Jag har nu fått hem en kanin som heter Hoppsan ☺️
Men hon är väldigt rädd för mig och så fort hon hör att jag kommer så springer hon och gömmer sig, jag har försökt att vänja henne vid min röst och jag pratar när jag kommer i närheten av buren.
När hon springer och gömmer sig i sitt bo så har jag bestämt att hon ska få ha en plats där hon kan vara trygg utan att någon stör och lyfter på locket. Men ska jag verkligen göra det när jag försöker få henne att vänja sig vid mig? 🤨 Alltså ska jag lyfta på locket och typ klappa henne medans jag ger henne något gott?
Har själv två nervösa kaniner här hemma (speciellt den ena sprang i panik så fort jag rörde på mig i början), i deras tidigare hem hade barn sprungit runt och jagat dem och försökt sparka och trampa på dem :(
Dem går frigående här hemma och har främst låtit dem skutta runt som de vill utan att göra mer än att byta vatten och ge mat (och tyvärr även den pälsvård de behöver eftersom de är långhårs kaniner så de hade nog gjort snabbare framsteg om det inte behövts). Har försökt hålla på bra rutiner så de vet vad som kommer hända.
När jag går upp får de en liten bit ananas och bananskal (då jag äter ananas och banan till frukost) inne i köket. Sen får de gå ut på altanen (och tomten om det är torrt och jag inte måste iväg). Vid 21 på kvällen får de sin pellets och innan jag går och lägger mig får de lite grenar att tugga på.
Jag har "safe zones" på några ställen hemma, bla toalådorna och vissa filtar där jag aldrig försöker fånga dem eller göra något jobbigt (visst, skulle något bli absolut jätteakut så får jag ju släppa på det men det ska vara extremt akut).
Jag har haft dem i fem månader nu och nu får jag ibland klappa på dem korta stunder och de har inga problem att ligga och sova helt utslagna bredvid mig när jag sitter vid datorn (de har en "sovfäll" bredvid datorbordet). De kommer oftast om jag ropar (om de inte precis blivit utsläppta på gräset ;)) och det händer mer och mer sällan att de blir rädda och springer och gömmer sig när jag gör något (undantag är om jag går in med ytterkläder och/eller ytterskor). Det var till och med första gången idag som honan kände sig så trygg att hon kunde ligga och sova så djupt att hon drömde bredvid mig!
De viktigaste faktorerna för att lyckas tror jag (av vad jag har erfarenhet av) är:
- Stort utrymme så de känner att de har utrymme att kunna springa iväg och gömma sig och få avstånd från det som är läskigt.
- Många ställen att gömma sig på, gärna med minst två in och utgångar för då känner dem sig tryggare. Ha platser där hon alltid får vara ifred (som toalåda, gömslen, någon filt på en plats hon gillar att ligga och vila).
- Tid! Låt det ta tid! och var beredd på att du kanske fått en kanin som inte alls gillar att bli klappad (min ena tycker gos är jätteobehagligt så när jag väl får klappa så är det extremt korta stunder och enbart på vissa fåtal ställen). Om hon precis flyttat till dig så är det heller inte konstigt om hon är nervös, hela hennes värld har ju förändrats! All tidigare trygghet är borta och allt är nytt och läskigt.
- Ha rutiner, fyll på hö, städa toalåda/bur, ge mat och sånt på specifika tider. Får hon pellets kan du även låta bli att ge allt i en skål utan på morgonen lägga fram mängden hon får under dagen och sen plocka och ge en pellet åt gången utspritt under dagen (i början kanske bara "råka tappa" i närheten av henne om hon tycker det är läskigt om du sträcker fram det.
Lycka till!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
När jag fick hem min nya kanin då va han i sit hus o när ja va ine då va han ute från huset men dagen efter gick de bra jag har en renrasig gotlandskanin och dom är nyfikna o hoppiga jag lovade han med maskros blad o han kom fram o dag 4 fick jag klappa han lite och nu får jag klapa han men han gillar inte bli bärd men de försöker jag vänja han lite för så vi brukar gå till hagen o då siter jag där med han och brakar o sånt. Det är mina tips
#3: Så blir det nog för mig också 😊
Hat du ute eller ine
#5: Ute
1.Prata med kaninen
2.loka den med gräs/maskrosböad för de är naturligt för en kanin
3.låt den lukta på din hand
4.om deninte funkar kan du lyfta upp loket
Om den trycker sig mot nåt hörn då antingen får den lukta på dig eller låta den va😊

Detta va 1 vecka efter jag fick ta hem min kanin 😊
#7: Det lät jätte bra! Tack!
Nu när Hoppsan börjar fälla vinterpäls så måste jag ju borsta! Annars så slickar hon i sig det och blir förstoppad 😥
Men hon har inte ens vant sig vid min röst än, hur ska jag då göra med borstningen?
sät dig vid buren SM jag har gjort
#10: Dum fråga, vad menas med SM?
#11: aha, står det för som?
Oj mena som
#13: 🥴
Har din kanin blivit bättre😊?
Mvh
Nelly
#15: Nja, hon kan sitta vid dörren när jag kommer, men när jag öppnar dörren så springer hon iväg 😅 Jag jobbar på det 😊
Sät dig vid kalret bara så hon kan lukta på dig
Nu vågar hon komma fram till mig och äta maskrosblad ur min hand 🥰
Åå va bra😊
Mysa med henne så mycket som du kan
Mvh
Nelly
#0: lyfter du på locket och kommer ovanifrån blir det ett hot för kaninen, kom framifrån i samma höjd som kaninen o ge den något bladgrönt, morot eller äppelbit t.ex. klappa kaninen o prata med lugn röst, upprepa detta varje dag tills rädslan är borta o du kan prova lyfta den till dig korta stunder. Tålamod ger resultat ☺️.
#20: Ahhh, tack!