Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselmat-och-utfodring
Läst 271 ggr
[alyy]
0

Min kanin bara äter och äter!

Hej!

Min kanin på ca 7 veckor är VÄLDIGT glupskt. Han bara äter och äter. Fyller jag på med pellets äter han allt direkt. Och hö äter han väldigt mycket av hela tiden. Är detta normalt?

Jag har minskat ner på pellets då jag vet att han äter mycket hö. Ger han cirka 1-1,5msk på en dag, då jag vill att han håller sig främst till sin basföda (höet) så gott det bara går. Han dricker också en del (från vattenskål just nu då han har svårt för flaska verkar det som).

Jag ser till att det alltid finns hö, men vill ju inte att han ska bli överviktig i mån om hans hälsa 🙏🏼 Ska jag fortsätta fylla på hö hela tiden eller ska jag dra ner även på det?

Maleficum
1

Dra aldrig ner på hö! Det är jättebra att han äter mycket hö.
Motion är det bästa för att hålla formen bra.

Själv har jag aldrig flaska till kaninerna (med undantag i deras transport under längre resor) då jag tycker det är mer naturligt för dem att dricka ur skål och man är säker på att de dricker som de ska. Är du orolig att han dricker för mycket så mät hur mycket vatten som går åt per dag i några dagar.

Att tänka på är att de kan dricka mer om höet är riktigt torrt och om de är varma (bor han ute eller inne?)

Skulle rekommendera att använda pelletsen till tex träning eller ge i tex en godisboll (eller annan matleksak) så han får jobba lite för det (jag brukar aldrig ge mat i skål utan använder vid träning eller i leksaker eller sprider ut på en stor yta så de får söka upp det, speciellt till glupska kaniner).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
2

Dra aldrig ner på höet som #1 säger men däremot tänk på att inte ge för mycket pellets.

Min hane på snart 2,5 år är en glupsk kanin också och äter hö i mängdvis vilket bara är bra så du behöver inte oroa dig för att han äter för mycket hö. Kaniner naturligt är vana vid att beta gräs nästan ständigt i naturen vilket lever kvar hos kaninerna vi har idag som husdjur. De blir inte "mätta" och av min erfarenhet så tycker jag att dvärgvädurar kan vara väldigt matglada.

Så, ingen fara sålänge du inte ger för mycket pellets och ser till att han får i sig så mycket vatten som möjligt och äter bra med hö.

[alyy]
0

#1: Tack så jättemycket!
Ska testa att använda pellets vid träning istället för att ge i skål och fortsätta fylla på med hö 🙏🏼

Han bor inne och får lov att springa runt fritt i rummet så mycket det bara går då han gärna vill ut och springa samt hoppa runt. Han dricker inte såå mycket, men ändå en del under hela dagen.

[alyy]
0

#2: Okej, tack så hemskt mycket för svar! Då fortsätter jag fylla på med hö så mycket som det behövs :)

Jag drar nog ner på pellets och låter han få det mer som ”belöning” som #2 skrev vid träning eller liknande.

Har även märkt att han gnager väldigt mycket på pinnar och äter även det han lyckas dra av från pinnen.. hoppas inte att detta är någon fara heller.

[EM_L]
1

#4 Det är ingen fara sålänge det inte är besprutat.

sp0ngeb0b
1

De flesta kaniner är nog väldigt glupska och matglada. Man kan lätt tro att de håller på att svälta ihjäl, haha! Men egentligen är de bara sugna på något gott. Du har fått många bra tips? redan så jag behöver inte skriva så mycket mer. Men som någon sa kan det vara bra att mäta vattnet i några dagar, om du är orolig för att han dricker för mycket.

[alyy]
0

#6: Okej, så skönt att veta! Jag ska möta vattnet häröver några dagar och se. Jag tror inte att han dricker för mycket, men man kan aldrig vara helt säker 😅

Johnfarfar
0

#0: Kaniner blir aldrig tjocka av hö för då hade min varit riktigt fet. Höet är livsviktigt för att slipa tänder och magen och bra med vatten från skål.

Anna-Klara och djuren
0

Han är liten och växer! Han sa alltid ha hö. det låter bra med så mycket pellets tycker jag😊

Ior.o.co

Bokaninerna
0

Man ska aldrig ge för mycket pellets.
De som jag har läst från jordbruksverket me kaniner då ska man ge en halv matsked.
Jag har också en kanin unge som är 2 veckor gammal o han äter o äter men inte hö. Hö äter han när han är sugen men när jag har han havre då äter han maser

Mvh
Nelly

[EM_L]
0

#10: 2 veckors kaninungar diar fortfarande såvida du inte menar 2 månader?

Bokaninerna
0

Oj oj mena 2 månader![Uploading_791d4e33-7fb8-4578-9636-f616a6c88d51]()

Samantha_
0

#0: dra ner på pellets men inte hö:et fyll bara pellets 2 gånger per dag