Hjälp med kanindiet!
Hej, min kanin Algot kommer om några dagar och har svårt att veta vad jag ska mata han med. Vart man än läser säger alla så olika så jag behöver råd.
Info om han är att han är dvärgvädur rex och ca 1,5 år, kastrerad. Vet inte hur mycket han väger då förra ägaren inte har vägt han. Han har vart inne kanin hela sitt liv men har bott ute några månader när han bytte ägare men hos mig kommer han bo inne. Han kommer vara så frigående i mitt rum så mycket som möjligt.
Där han bor nu får han hö och 1msk pellets per dag (dock när jag kom dit hade han betydligt mer i sin skål så vet inte om hon höftar lite bara). Grönsaker ger hon bara någon gång ibland som godis. Pellets han äter nu kommer jag inte ihåg vad den hette, men det var någon uppfödarmat och jag har tänkt byta.
Det jag har läst på är att man ska ge bladgrönt varje dag för det är sådant de skulle kunna hitta I naturen vilket låter rimligt, men kan jag ändra så han börjar äta det varje dag? Vilken pellets ska jag köpa och hur mycket ska jag ge?
Om han inte är mager och har ett bra hull, dvs du känner inte skulderbladen allt för tydligt så kan du fortsätta med 1msk pellets morgon och kväll. Skulle han vara överviktig så är det viktigt att få honom att gå ner i vikt långsamt.
Allra viktigast är ett bra hö som han utan problem kommer att vilja tugga ner i mängder. Kaninens kost ska bestå av minst 80% hö och kan också vara värt att checka hur hans tänder är. Ett bra hö köper man ofta hos en bonde eller ett ställe som har bra hö.
Alla kaniner behöver inte pellets när de har ett näringsrikt hö samt äter bladgrönt eller grovt gräs utifrån. Men just nu får min egna Cuni Complete, skickar med länk! Viktigt när du byter foder är att du blandar hans gamla med det nya för att magen inte ska bli knasig och hinna vänja sig. Annars finns det också Brit Animals kaninfoder, Selective.
Dessa är dyrare kaninfoder dock.
https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/versele_laga/kanin/434664
Jag brukar ge lite bladgrönt och örter var varannan dag iallafall. Även där är det viktigt att man långsamt introducerar det till kaninens mage så att den hinner vänja sig. Jag själv brukar ge spenat, ruccola, mache, mangold, basilika, oregano. Finns listor på det på kaninmagazinet och sidor där det står vad kaniner kan äta och vad de absolut inte ska äta. En fördel är om du bor någonstans där det växer grovt gräs, alltså inte gräsmattegräs för då kan man introducera det till kaninen under vår och sommar perioden. Dock, måste kaninen helst vara vaccinerad så att man inte behöver ta några risker med olika sjukdomar som kaninpest, gulsot etc.
Detta är allt jag kom på som skulle kunna behöva vetas av. Finns såklart mer info men detta är vad jag vet iallafall.
#1: Tack så mycket för tydligt svar med mycket info! Undrar bara, du menar 1 msk på morgonen och 1msk på kvällen?
#1: En till fråga, jag har en låda som toalätt, vad ska jag ha för material i den? Kommer ha spån och halm i resten av buren.
#2: En vardera på morgonen och kvällen. Så ja totalt blir det 2 msk per dag. Men det är något man får se efterhand. Kanske behöver han mer, kanske inget alls.
#3 Man kan ha spån i toaletten också. Annars finns det något som kallas för Toa Lätt för smådjur och katt. Återvunnet pressat papper och man kan kompostera det.
Toalätt är väldigt bra då det inte dammar samt inte "hänger med utanför toaletten".. 😊