Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 111 ggr
[Måndotter]
0

Jobbig kanin efter kastrering

Behöver tips? och råd på vad jag kan göra åt min jobbiga kille. Nu skriver jag det här mitt i natten för att jag precis vaknat av kaninskrället som frenetiskt tuggar sönder väggen!

Har en 1-årig hane som är frigående inomhus och har mycket leksaker och aktivering. Grävlådor, tunnlar, färska grenar att tugga på, hyllor att sitta på osv. Han har alltid varit snäll och lugn, aldrig förstört något och verkade nöjd med livet.. Tills vi kastrerade honom!!

Han gjorde en 360-vändning och blev helt rabiat efter kastreringen. Han har börjat förstöra saker, nafsa oss i fötterna och tugga frenetiskt på allt annat än det han får tugga på. Han hittar på sattyg och verkar väldigt rastlös helt enkelt. Har försökt utöka aktivering genom att träna tricks och prova lite hoppning och hinderbana, men det är totalt ointressant enligt honom.

Är det normalt att dom blir så efter en kastrering?

[Måndotter]
0

Ett litet tillägg: Han ska få en artfrände och flytta ut i en stor utegård inom snar framtid, men jag tror inte att plats- eller sällskapsbrist är problemet just nu. 🐰

• Redigerat 2022-04-22 02:43 av [Måndotter]
sp0ngeb0b
1

De enda sakerna jag (som så klart inte är någon expert) kan tänka mig är att antingen har det sammanfallit med könsmognad och det är en slump att beteendet började just när ni kastrerade honom. Men det kanske är långsökt. Det andra är att han har pica, dvs att han får typ som en besatthet av att äta saker som inte egentligen är mat. Dvs att gnagandet inte beror på gnagbehov, rastlöshet eller liknande, utan det helt enkelt bara är så att han av någon anledning känner ett behöv av att äta dessa saker. Detta kan vara symtom på något underliggande. Har själv varit med om det en gång. Har ni tagit honom till veterinären för en undersökning?