Frågor om Kaniner.
Jag är ny här på iFokus! Men jag skulle vilja veta mer om kaniner.
Vart vänder du dig för frågor om kaniner i 1:a hand?
Uppfödare, sociala medier, böcker?Om du äger kanin/kaniner idag, vart kommer den/dom ifrån?
Omplacering, närstående eller uppfödare?Finns det något du har lärt dig av erfarenhet med kanin, som du gärna hade velat veta innan du skaffade kanin?
Vad tycker du är det bästa med kanin?
Och varför passar kanin dig bra som husdjur?
(Foto av Lucas från Pexels)
Felicias Husdjur - https://ella.fyriswebb.se/
(Under uppbyggnad)
#0: 1. Agria Vårdguiden och forum på Internet.
- Har två kaniner som kommit via omplacering.
- Att de är känsliga djur, att det blir hö överallt och därför mycket städning.
- Deras personlighet och energi. Jag tycker om att ta hand om och få följa kaniner. Det är så roligt att se dem må bra 🙂
//
Lucille
1)Vart vänder du dig för frågor om kaniner i 1:a hand?
Uppfödare, sociala medier, böcker?
Det är olika. Har olika kontakter beroende på fråga.
2)Om du äger kanin/kaniner idag, vart kommer den/dom ifrån?
Omplacering, närstående eller uppfödare?
Har 5 egna. Några från uppfödare, egen uppfödning, omplaceringar
3)Finns det något du har lärt dig av erfarenhet med kanin, som du gärna hade velat veta innan du skaffade kanin?
Att kaniner är mycket svårare än vad som sägs.
4)Vad tycker du är det bästa med kanin?
Och varför passar kanin dig bra som husdjur?
Mina bor ute o ger mig så otroligt mycket. Många skratt men även många gråa hår.
Jag har tagit mitt kanin intresse till en ny nivå då jag nu driver omplaceringshem
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
- Söker efter informationen på internet, facebook eller iFokus i första hand.
- De är omplaceringar, två via omplaceringshem och en är en privat omplacering via Blocket.
- Nej, jag hade läst på mycket och visste allt som var viktigt att veta innan.
- Att de är så komplexa och intressanta djur. Jag tycker det är spännande att lära mig om deras beteende genom att titta på dem och läsa på ännu mer. Sedan gillar jag att de är tysta och snälla, och så mysiga när de skuttar omkring i hemmet.
Söker efter information på internet, iFokus eller personer jag vet är erfarna av kaniner som jag känner först och främst. Ser också till att vara källkritisk när det kommer till information på nätet.
Privat uppfödare. Tidigare har varit djuraffärskaniner när jag var barn och inte visste mer. Helt klart omplacering nästa gång jag skaffar kanin.
Att kaniner är väldigt krävande på sitt egna sätt. De gnager på saker, stökar ner, kräver bra foder, veterinärkostnader m.m.
Att kaniner är intressanta individer med sina egna personligheter. Ingen kanin jag har mött har varit lik en annan. Mira jag hade var en riktig gosunge som kunde sitta i timmar och mysa. Bevies är mer den spralliga energiknippen som ska springa runt och undersöka allt även om han har undersökt samma sak tusentals gånger förut. Men sedan så kommer han gärna och kräver gos, accepterar inget nej 😂
Sedan har vi en kanin jag räddade som heter Vide, han var sin egna personlighet som också är nyfiken och framåt trots sin kondition. Men han framförallt älskar att vara i famnen och mysa.
Många må ej tro det, men kaniner är smarta djur som verkligen har sin personlighet. För mig är min nuvarande kanin Bevies en anledning till varför jag orkar gå upp på morgonen. Han får mig att må bra och får mig att skratta när jag mår som sämst genom bland annat att springa över tangentbordet på min dator och skicka konstiga meddelanden till mina vänner 🤪
1). Jag vänder mig till rabbitsonline om jag har frågor och läser om kaniner på olika hemsidor t.ex. medirabbit och andra engelska hemsidor.
2). Nu har jag 3 från uppfödare och en omplacering. Mina två andra som har gått bort är omplacering. Håller mig till seriösa uppfödare just nu pga min Omplacering kanin har hög kostnad inom veterinär vård. De bor i par mina kaniner anledningen till att jag har 4 st.
3). Det kostar mycket att ge vård till en kanin speciellt om de är sjuka ofta samt veterinären är dyr. Önskar att försäkringen hade ett högre belopp än vad de har. Samt ihopsättning är jobbigt att göra. De kan även ha sönder många saker och hur mycket man kaninsäkrar så hittar de något att förstöra.
4). Jag älskar deras personlighet och att de klarar av att vara ensamma mer än vad en hund kan vara. Varför de passar mig är helt enkelt att jag har tålamoden att ta saker långsamt och göra dom tama.