Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: färger-teckningar-och-rasersjukdomarraser
Läst 237 ggr
[Livsfrågor]
0

Vilken kaninras är friskast?

Hej!

Har sökt en del på sjukdomar hos kaninraser, men inte hittat någon jättebra sammanställning. Funderar på att skaffa kanin - helst en liten ras men så frisk som möjligt. Det jag har hittat hittills är att dvärgraserna ofta har problem med dvärggener, dvärgväddurar ofta har öronproblem och rex har svårare att hålla värmen.

Kan ni komma på fler sjukdomar/egenskaper kopplade till ras? Sjukdomar kopplade till färg/pälstyp är också intressant att diskutera (dubbelbrokning, etc). Vilken kaninras tror ni mår bäst och är friskast när den hålls utomhus? Förstår att val av uppfödare är viktigt, men tänker rent allmänt.

[Livsfrågor]
0

Har sett på flera ställen nu att hermeliner har högre risk för bettfel vilket inte känns så kul. : /

[Livsfrågor]
0

Kan det förresten vara så att blandraser har bättre gener i allmänhet? Ska man satsa på det istället? : P

Fridaaaa
1

#2 Nej blandraser är inte friskare. Är det defekter på föräldrardjuren eller att de bär på det, kommer det fram oavsett om det är renrasigt eller blandras

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
0

Mina rexar bor ute utan problem. Aldrig varit några problem med kyla eller sjukdomar. Då har jag haft många.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

Haft mååånga dvärgvädur och inte en enda har haft problem med öronen

Dvärgvädur rex upplever jag behöver lite extra på vintern men fungerar bra ute bara de får det (men min upplevelse!)

Man ska inte korsa mantlad/Brokad med varandra för de kan ge vitscheck = magproblem. Och inte avla på kaniner med okänd bakgrund ifall det är defekter bakom som kan ärvas vidare (defekter kan ligga så att föräldrarna är friska men bär på defekten och ärvs vidare till ungarna som får den istället)

[EM_L]
1

Det beror väldigt mycket på generna även om ras kan spela roll. Egentligen ska man helst fokusera på seriösa uppfödare som jobbar på att kaninen de föder upp ska ha gener som är acceptabla och sätter avelsförbud på de som eventuellt har defekter för bettfel bak i släkten.

Det beror alltså på uppfödarna, vilka individer de väljer som tillhör en specifik ras. En uppfödare av dvärgvädurar kanske inte fokuserar lika mycket på friska individer (ofta grossistavel) och därmed avlar främst för pengar. Där och då finns det en risk att den individen du får från den uppfödaren har större risk i att få öronsjukdomar och andra sjukdomar som kan kopplas till kaniner med hängande öron.

MEN ifall du tittar hos en uppfödare som har ett starkt fokus på att seriöst avla fram dvärgvädurar med så lite risk som möjligt att få öronsjukdomar m.m. så är risken liten att den individen du köper från just den uppfödaren får sjukdomar som kan vara vanliga för en viss ras.

Beror på uppfödaren och föräldrarna samt kaninens släktträd.

Har själv haft dvärgvädurar och lejonkorsningar med hängande öron och de har aldrig haft problem med öronen mer än i kanske gammal ålder när de blir äldre. Men då har det bara varit en individ.

Sedan som #5 säger så finns det vissa teckningar som vitscheck som kan få magproblem. Eller så finns det risk för defekt av bettfel hos vissa individer som man inte bör avla på för att man vill minska på risken av kaniner med bettfel.

[Livsfrågor]
0

#3: Ok, kring hundar brukar man säga att blandraser är hälsosammare pga större genpool så tänkte att det kunde gälla kaniner också gällande recessiva gener.

[Livsfrågor]
0

#4 #5: Ok, vad bra! Här kan det bli -20 men det kanske funkar för rexarna.

Fridaaaa
1

#7 Det är bara myt kring hundar och alla djurslag. Sjuka gener kan inte ge friska gener, det är omöjligt. Nej det är så varken på kaniner eller hundar

#8 Beror på buren, mycket halm osv gärna ha minst 2 så de har varandra att värma sig med

[Livsfrågor]
0

#6: Har sett flera seriösa uppfödare som inte sätter avelsförbud på kaniner med muppar i kullarna, därför har jag blivit lite fundersam på vem man kan lita på. Har också sett blocketannonser från "seriös uppfödning" där muppar säljs dyrare som extra"ovanliga" utan att avelsförbud nämns. Vem kan man lita på? x)

[Tismon]
1

#7: Ju fler raser du korsar in, ju större sannolikhet att hunden får två uppsättningar av en sjuklig gen. Genetik är ett lotteri 😅

[Livsfrågor]
0

#9 #11: Ok, häftigt, måste sätta mig in mer i ämnet märker jag. x) Minst två kaniner blir det så att de får sällskap av varandra.

Zvintos
0

Jag har hittills under alla år jag haft dvärgvädurar inte upplevt några öronproblem på dem alls faktiskt. Så att det är väldigt vanligt är nog att ta i. Upplever inte heller att mina rexpälsade dvärgvädurar har svårare att hålla värmen än mina normalpälsade. Däremot har de känsligare tassar och kan lättare få trycksår än normalpälsade, därav behöver de ha bra bottenmaterial i burarna. :)

Satinpäls på dvärgvädur är något man bör se upp med eftersom de visat sig i ganska stor utsträckning riskerar att drabbas av bettfel och annat. Dock verkar inte samma problem finnas bland satinraserna (alltså rasen Satin och Lilla Satin). 4

[Livsfrågor]
0

#13: Du har säkert väldigt bra individer! :) Intressant att satin är kopplat till bettfel hos dvärgvädur, undar vad det beror på.

[Livsfrågor]
0

Vilken dvärgras tror ni har minsk risk för brachysephal (mycket platt nos hos kaniner)? Det verkar medföra de värsta sjukdomarna såsom bettfel, rinnande ögon och andningsproblem. Känns som att alla dvärgraser har detta problem.

Fridaaaa
0

#15 Ägt många dvärgraser, och mixar och ingen haft problem
Men, vi har inte valt de extremavlade individerna (hänger inte på raserna utan individer)

Bokaninerna
0

Gotlandskanin själv har jag en gotlandskanin ska köpa fler