Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselkaninungar-och-avelfärger-teckningar-och-raserbilderavelKaninungar och aveldvärgväduruppfödare
Läst 523 ggr
Zvintos
0

BirkenBalder's kullar 2022

Föder upp dvärgvädur rex med stamtavla och brukar ta några få kullar om året. I år är två kullar födda och en tredje beräknas till påsk. Tänkte att årets kullar kan få sig en egen liten bildtråd. :)

Zvintos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Årets första kull föddes 19 mars. Hela kullen är rexpälsad.

**Mamma: **BirkenBalder's Rosalina, viltblå rexpälsad 90p.
**Pappa: **Alrunans Dunlin, svart rexpälsad 94p.

I kullen föddes 7 ungar varav 1 dödfödd. De är nu två veckor gamla och har fått sina namn. Än så länge är de dock för små för att jag ska kunna se kön. Kommer försöka fastställa det när de passerat tre veckor.

1. BirkenBalder's Allons-y, viltblå.
  2. BirkenBalder's Bad Wolf, viltblå.
  3. BirkenBalder's Don't Blink, svart.
  4. BirkenBalder's Geronimo, viltblå.
  5. BirkenBalder's Hello Sweetie, japantecknad gul/svart.
  6. BirkenBalder's Spoilers, japantecknad gul/svart.

Mina favoriter i kullen är Don't Blink och Hello Sweetie, antingen stannar båda två eller ena beroende på kön. :)

Zvintos
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Årets andra kull består av en enda liten unge, som dock är mer än tillräckligt nerbäddad och matas med råge. Denna lille goding kommer stanna. Än så länge är den så pass liten att jag inte vill plocka upp den för att fotografera. Kollar däremot till den varje kväll för att se så den växer. Denna lilla är född 1 april.

Mamma: Malvina Lake Marigold, lux rexpälsad 91,5p.
Pappa: Rembo's Pricken, manteltecknad madagaskar.

1. BirkenBalder's The Doctor, viltgul (?) rexbärare.
[EM_L]
0

#1: Gud vad söta! Helt förälskad i BirkenBalder's Hello Sweetie och Spoilers 😍

Zvintos
0

#3: Visst är dem fina, det håller jag med om. :)

Zvintos
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu börjar äldsta kullen bli ganska rörliga och kommer nog snart börja utforska resten av buren. Efter filmen gjorde jag som en liten kulle med spån så att kanten inte blir lika hög utifrån, men skulle nog inte skada med någon form av bro heller. :)

[EM_L]
0

#5: Dör vad söt någon kan bli.

Zvintos
0

Den lille ensamma ungen är nu 5 dagar gammal och än så länge verkar det gå bra. Är lite orolig nu när minusgraderna återkommit, men förhoppningsvis fortsätter det att gå bra. Den har ju en nackdel eftersom den är själv och inte har några syskon som hjälper till att hålla värmen. Men den är som sagt rejält nerbäddad med massor med päls.

[EM_L]
0

#7: Vilken sötnos minsann! Håller tummar och tassar här hemma för att allt går väl!

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Tre veckor har mina rexpälsade ungar hunnit bli. De är så otroligt trygga och nyfikna på allt. Att försöka ta kort på dem var inte helt lätt då de gärna ville utforska allt, men så fort de hamnade i handen blev de väldans lugna. :) Såg idag att Don't Blink och Hello Sweetie är hanar, övriga är honor. Don't Blink stannar, resterande kommer bli till salu så småningom. En flyttar troligen till en annan uppfödare. :)

[EM_L]
0

Gud vad söta! 😍💜 Finns inget bättre än att få en söt chock av kaninungar en lördagkväll. Hello Sweetie och Spoilers är verkligen favoriterna för mig fortfarande.

Zvintos
0

#11: Om du gillar japantecknat så kommer du gilla kullen som är beräknad i morgon där det beräknas mest japantecknade med eller utan mantel. ;)

Zvintos
0

Den ensamma lilla ungen i kull 2 växer på bra. Nu börjar oron släppa för att den ska frysa ihjäl. Hen har världens duktigaste mamma som är så mån om hen. ^_^ Den borde öppna ögonen vilken dag som helst nu när den blivit 10 dagar gammal. Får hålla mig till tåls i ca 2 veckor till innan jag kan se kön. :) Världens sötaste lilla rexbärare.

[EM_L]
0

#12: Japanteckning är min absoluta favorit så tror att jag kommer att bli ännu mer störtförtjust. Om man ändå hade mer plats och råd med att hålla två kaniner hahah.

#13 Herre gud vad söt!

P.s Är jag den ända som kommenterar och fangirlar här? 😂😍

Zvintos
0

Rexbärarkullen är född! Hela 6 stycken födda. Blev inte särskilt förvånad över storleken på kullen då hon ju är kullsyster med min viltblå hona som är mamma till de ovan. Deras mamma Embla, som i år bara fick 1 unge, brukar i vanliga fall få runt 6-7 ungar. Så spänd på att få se färg och teckning på alla!

[EM_L]
1

Åhh jag väntar spänt!

Zvintos
0

Den här kullen blev ett praktexempel på att det inte alltid blir som man hoppats. 😅 Hade hoppats på majoriteten japantecknade och rent teoretiskt borde det kunna bli det, om det inte vore för det faktum att min japan bär både gult och enfärg. Resultatet blev att det enbart är 2 japantecknade, troligen brokade/mantlade båda två eftersom de är ganska sparsamt tecknade och mer som prickar. 1 ser viltgul ut och 3 ser madagaskar ut, någon/några med mantel. 😊 Genetik är spännande och det är inte alltid det utfaller såsom man trott.

Johnfarfar
0

#10: herregud vilka små söta godingar. Måste vara en helt fantastiskt upplevelse. 😍

Zvintos
0

#18: Utan tvekan givande så länge det går bra, men det är en hel del jobb bakom också. :)

Zvintos
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Kull 1 har hunnit bli fyra veckor gamla och kull 2 två veckor. :) Den svarta visade sig vara en hona trots allt, var lite osäker då den inte var helt tydlig vid tre veckor. Hon hade visserligen stannat oavsett kön. Eventuellt stannar även Hello Sweetie då jag är lite nyfiken på hur japanteckningen kommer se ut när han får vuxenpälsen. Resterande kommer säljas. Likaså den viltgula rexbärarhanen på sista bilden som nu blivit två veckor.

De rexpälsade är leveransklara till 14 maj och den viltgula rexbäraren till 27 maj som tidigast.

[EM_L]
0

Jag dör vad söta! Vilka personligheter!

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#20: Allons-y och The Doctor är helt otroligt söta 😍😍

Zvintos
1

Lille doktorn har efter lite funderande faktiskt fått sig ett nytt namn, av en väldigt enkel anledning - hans storlek. För att vara knappa 16 dagar är han väldigt välgödd och stor, helt klart i storlek med min två veckor äldre kull! Så från och med nu heter han istället Adipose. 😁

[EM_L]
0

Vilken stor en! Och söt är ju han också.

Zvintos
2

Idag passade jag och sonen på att gosa med alla små. Han hade två av ungarna i sin famn och jag tog resterande fyra. Nog för att jag redan är väldigt förtjust i just dvärgvädur rex på grund av sitt temperament. Ändå slås jag av hur extremt härlig denna kull är, utan tvekan toppentemperament på allihopa! 😍 Precis en sån där kull man verkligen kan känna sig stolt över rent temperamentsmässigt.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#25: aaaaahhh vad söta 😍😍😍

Adipose är fortfarande min favorit än så länge 🥰🥰

• Redigerat 2022-04-17 22:28 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Sunshineshk
0

Asså åhhh så söta😍😍
Följer din Instagram men de blir bara sötare å sötare varje gång jag ser bild på ungarna från din uppfödning🙈😍

Meow:3

Zvintos
0

Hade en liten fotosession med alla tre kullarna igår och detta blev resultatet. Här syns alla ungarna i kull 1 som nu blivit 5 veckor gamla. Don't Blink stannar som sagt och det finns intresse på Geronimo och Spoilers.

Kvar till salu är:

• Allons-y, viltblå rexpälsad hona. Får stamtavla.
  • Bad Wolf, viltblå rexpälsad hona. Får stamtavla.
  • Hello Sweetie, japantecknad gul/svart rexpälsad hane. Får stamtavla.
Zvintos
1

Ensamme ungen i kull 2 har nu blivit 3 veckor gamla. Brukar kalla honom för min flygande köttbulle med tanke på hans storlek (större än ungarna i kull 1!). Inte riktigt bestämt mig för om han stannar än eller inte, vi får se när han blivit åtminstone 5 veckor. :) Just nu är han i en otroligt rolig ålder och man blir så full i skratt av att titta på honom!

Zvintos
0

Kull 3 har hunnit bli 1,5 vecka gamla och deras färg/teckning syns bra nu. Tyvärr verkar jag haft oturen att samtliga som jag hoppades var mantlade har vitt på örat = icke godkänd teckning. Vilket innebär att jag inte kommer spara någon av dem. Vi får se hur den japantecknade och viltgula artar sig när de blir äldre samt vad de blir för kön. Söta är dem i alla fall oavsett!

[EM_L]
1

Vilka sötnosar alltså! 😍❤️💜

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#29: vilken sötnos! Fortfarande en av mina favoriter från kull 1-2, önskar verkligen att jag fick ha kanin(er)😍😢
#30: ..
inga ord behövs😤😍❤️😍

• Redigerat 2022-04-24 23:34 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Zvintos
2

Alltså, "lille" Adipose måste nog vara bland det sötaste jag fött upp. 😍 Blir 4 veckor i morgon. Känns nästan som jag bestämt mig för att han nog får stanna trots allt. ❤️️

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#33: 😍😍😍😍😍

Zvintos
1

Yngsta kullen rexbärare som nu blivit två veckor gamla och sjukt söta!

[EM_L]
0

#33: Alltså jag är kär 😍

#35 I de med.

Zvintos
0

Blev såklart ny fotografering av alla ungarna i helgen. Kull 1 blev då 6 veckor, kull 2 blev 4 veckor och kull 3 blev 2,5 vecka gamla.

Först ut kull 1, där det ännu finns möjlighet att köpa den japantecknade hanen. Tror han kommer få fin och tät päls. ☺️ Leveransklar 14/5, det vill säga nästa helg. Finns i Fagersta, men jag planerar att åka på utställning i Berga (Sthlm) den 4/6 också.

Geronimo flyttar till en uppfödarkollega. Spoilers hamnar hos en av förra årets köpare, som köpte brodern till denna kullens mamma. Sedan kommer antingen Allons-y eller Bad Wolf eventuellt att bli till salu, osäkert vilken. En av dessa två kommer nämligen också hamna hos en uppfödarkollega, men först efter utställningen. ☺️

Zvintos
1

Världens sötaste kötbulle blev ju som sagt 4 veckor gammal förra helgen. Har velat lite fram och tillbaka om han ska stanna eller inte, men har nu bestämt mig för att han får stanna. Älskar hans goofy personlighet, utöver hans utseende. ❤️️

Zvintos
0

Yngsta kullen är nu 3 veckor gamla (2,5 v vid fototillfället) och röjer runt för fullt i sin bur. De är så sjukt söta, även om det där nedrans vita på öronen inte är godkänt. Alla kommer att leta efter ett nytt hem och är redo att flytta efter den 8/6. Alla utom The Silence säljs med härstamningsbevis, The Silence med stamtavla.

• Bannakaffalatta, brokad japantecknad gul/svart hona.
  • Dalek, brokad madagaskar hane.
  • Sontaran, brokad madagaskar hona.
  • The Master, japantecknad gul/svart hona.
  • The Silence, viltgul hane.
  • Weeping Angel, brokad madagaskar hane.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

😍😍

Zvintos
0

Ytterligare en vecka har gått och nu är det bara några dagar kvar tills äldsta kullen är leveransklar. Spoilers blir först ut med att flytta och gör det redan på lördag. 😊 Lite sega med att fälla öronen, men ett inte alltför ovanligt fenomen på de rexpälsade som inte har riktigt samma typ som de normalpälsade som det avlats mycket längre på.

Hello Sweetie har fortfarande inte hittat något hem ännu, vilket är synd. Det är en väldigt lugn och mysig hane med ett härligt utseende. 😊

Zvintos
1

Herr köttbulle, Adipose, blir snart 6 veckor gammal. Fortsätter utvecklas fint och ser ut att få bra typ. 😊 Kvalitén på pälsen låter jag vara osagt i nuläget. Förhoppningsvis har han ärvt sin pappas päls som jag upplever som bra.

Zvintos
0

Och så de yngsta som idag blivit 4 veckor gamla. Fullt ös på dessa nyfikna godingar! Alla än så länge obokade. Endast The Silence som kommer få stamtavla, resterande härstamningsbevis.

Zvintos
1

Paddis 6 veckor visar klart och tydligt vad han tycker om kirskål. 😂 Maskrosblad och gräs slukar han fort som attans, men han var visst inte särskilt sugen på att äta kirskålen.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Sättet som han vände bort huvudet på säger allt 😂

Zvintos
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Ungarna har nu blivit 9 respektive 7 och 5 veckor gamla. Jag börjar ge upp hoppet på att öronen ska lägga sig på mina rexpälsade, fortfarande bara en som lagt ett öra medan resten står upp. Inget bra öronår på de rexpälsade. Finns fortsatt 1-2 honor kvar i den kullen till salu, men den japantecknade hanen flyttar förhoppningsvis till sitt nya hem nästa vecka. 😊

I bildordning: Allons-y (till salu), Don't Blink, Geronimo, Hello Sweetie och Bad Wolf.

Zvintos
0

Mellersta kullen, alltså min "Paddis", är 7 veckor gammal. Öronen svajar fint och borde lägga sig ner snart hoppas jag. 😊 Han är så gosig och kommer fram på en gång han ser att det kommer någon, både för mat och gos!

Zvintos
0

Yngsta kullen blev 5 veckor i onsdags och igår upptäckte jag att hela tre ungar lagt varsitt öra redan. Alltså bättre öron än de rexpälsade på 9 veckor. Tanken var inte att behålla någon i den kullen med tanke på det vita på öronen, men jag kanske får omvärdera. Stambokförs pappan kan den sparade ungen gå som lucka. Det är alltså Sontaran, The Master och Weeping Angel som lagt varsitt öra.

I bildordning: Bannakaffalatta, Dalek, Sontaran, The Master, The Silence och Weeping Angel.

Zvintos
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Ungarna har nu blivit 9, 7 och 5,5 vecka gamla. Till min förvåning har nästan alla i den yngsta rexbärarkullen fällt minst ett öra var! Lilla Missy (The Master) har fällt båda. 😊 Inget nytt vad gäller öron och rexpälsade kullen (9v), så där har jag fått omprioritera lite.. Orkade inte ta ordentliga bilder med systemkameran, så det fick bli mobilen. 😅

• Redigerat 2022-05-23 07:47 av Zvintos
Zvintos
0

I yngsta rexbärarkullen kommer två av tjejerna få stanna - Missy (The Master) och Sonja (Sontaran). Anledningen till detta är helt enkelt för att prio detta år faktiskt var typ och öronställning, och med tanke på att dessa tjejer var först med att lägga sina öron får de helt enkelt stanna. De får helt enkelt gå som luckor eftersom de inte har godkänd teckning.

Zvintos
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Samtliga kullar har nu passerat leveransklar ålder. Kvar här hemma finns nu 2 ungar i den rexpälsade kullen (12 v) varav ena stannar (Binki) och andra flyttar till en uppfödare i början på juli (Bad Wolf). Rexbäraren Paddis är nu 10 v och bor i sonens rum, med öronen fortsatt på svaj. Ur yngsta rexbärarkullen finns nu 4 ungar kvar varav 3 till salu!

• Dalek, brokad madagaskar hane.
  • Sontaran, brokad madagaskar hona.
  • Weeping Angel, brokad madagaskar hane.