Kanin iFokus

Kanin

Läst 145 ggr
Tantan23
0

Para min dvärgvädur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej , Jag har en dvärgvädur som är 1 år. Han är jätte lugn och sött. Jag undrar om det finns en hona som kan para.

Jillyana
5

#0: är ingen kanin expert men inom alla djurarter bör man kunna ge bra och belästa svar på följande frågor:
1) Kan jag mitt djurs stamtavla?
2) Vet jag vilka genetiska sjukdom mitt djur kan ha?
3) Varför vill jag avla på mitt djur? (Kan det faktiskt tillföra något till arten/rasen eller är det bara för att du känner för det?)
4) Är mitt djur passande att avla på? (Hit räknas inte att "han/hon är söt" då alla tycker sina djur är det. Ett bra sätt att få reda på detta är att ställa ut djuret och höra vad professionella dommare säger.)
5) Har jag kunskap nog att avla med mitt djur? (Genetik, sjukdomar, kosstnader, allmän kunskap om arten)
6) Har jag kapaciteten att ta hand om eventuella ungar som inte säljs? (Om inte ja, avla inte)
7) Vad är tanken med att avla? Vill jag föra vidare en speciell färg? En speciell pälstyp? Temperament? Kapacitet för att hoppa?

• Redigerat 2022-04-01 22:42 av Jillyana
HaMsTeRpLaMsTeR123
6

vill även tillägga att det är ett stort överflöd av kaniner just nu, så om du vill ha kaninungar så är det jätte många omplaceringar som behöver räddas! :)

flocken
3

Man måste kunna behålla alla ungar själv. För som resten sagt, det finns ett överflöd.
För 3 veckor sedan hämtade jag 2 dumpade kaniner.
Idag ska jag hämta 3 dumpade kaniner som kommer kräva en del vård.
Jag som driver omplaceringshem går på knäna.
Så kastrera istället.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
2

Din kanin är lejonhuvad dvägvädur i så fall eller mix, och inte ren dvärgvädur
På ditt inlägg märks det att det är mycket som behöver läsas på innan du ger dig på Avel. Det är inte bara att "para och få söta ungar som växer upp" - det är mycket mer än så.

Det finns många kaniner som behöver hem och har din kanin inte stamtavla (vilket den garanterat inte har) eller härstamningsbevis där man vet bakgrunden = para inte. Kan komma upp defekter.

Kastrera honom och skaffa en hona som sällskap (gärna kastrerad med)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.