Kanin iFokus

Kanin

Läst 170 ggr
Johnfarfar
0

Kanin som haft RGIS/KGIS.

Hej,

Har under längre tid kämpat med min kanin. Han äter igen och under perioder väldigt bra men inte som innan. Han är mer trött/apatisk. Kan sitta på samma plätt en längre stund. Han är mycket framme och går sällan undan dagtid och vilar. Sen kan han få sina ryck och springa runt men inte alls som förr. Som sagt mer trött eller apatisk. Han går på metacam fortfarande. Vad kan den ha för biverkningarna?

Vad har ni för erfarenheter? Har ni bra råd till mig hur jag skall hantera situationen?

Mvh

John

• Redigerat 2022-03-26 11:53 av Johnfarfar
Maleficum
0

Vad för undersökningar har gjorts på honom? Har veterinären hittat något som är fel med honom som kan orsaka symptomen?

Min kompis kanin sluta helt plötsligt äta och fick helt stopp i magen och det visade sig att han hade spondylos i ryggen så det var ben taggar som stack ner från ryggraden och troligen gjorde jätteont och påverka tarmen såpass att den sluta funka. Tyvärr gick det inte att rädda honom.

Jag har inte varit med om att någon av mina kaniner som fått metacam fått några direkta biverkningar av det.

Jag skulle rekommendera att du hör av dig och pratar med veterinären igen! Kanske behövs vidare undersökning eller annan medicin.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Johnfarfar
0

#1: Som jag skrev i överskriften konstaterat KGIS/RGIS. Har varit hos en av tre EXO veterinärer i Sverige dvs hos en veterinär som verkligen kan kaniner. Jag träffa tre andra innan henne och de kunde inte hjälpa. Saknas riktig kompetens. Han har varit inlagd och röntgad samt massor av andra nödvändiga kontroller.

Maleficum
0

#2: Fast oftast så kan det ju vara en bakomliggande orsak till GIS så det var därför jag undra om de hittade något.

Tyvärr är det inte alltid lätt att hitta en kompetent veterinär när det kommer till exotiska djur (dit kaninerna tillhör) eftersom de inte får lära sig speciellt mycket om det under utbildningen utan måste själva vidareutbilda sig senare men det är bra du hittat en som kan kaniner (jag har turen att ha tre exotiska veterinärkliniker 30-40 minuters bilresa från där jag bor).

Vad sa veterinären om återhämtning med medicinering och sånt? Ofta brukar man ju få instruktion om hur lång tid det är förväntat att man ska se en förändring och i annat fall höra av sig igen. Är det inte akuta saker kan man oftast mejla sina frågor.

Vad är det för ålder på kaninen och (kanske underlig fråga) färg? Vitscheck (som de kallas) har ju tex förhöjd risk att lida av megacolon som kan ge varierad grad av tarmproblem.

Johnfarfar
0

#3: troligtvis stress och i och med det är jag och han så känner han av mig både via det jag utsöndrar och via svett i händer. Allt känner han av. Och blir såklart påverkad.

Han äter väldigt bra nu. Avföringen är mycket och bra storlek och form. Men han är inte alls som innan och där är något underliggande och/eller en väldigt lång återhämtning.

Han är 6 år och grå. Han är ung i mina ögon. Har närstående som haft sina i 12 år utan bry sig om vad de utfordrade dem med.

Jag har bra kontakt med henne och det är jag glad för.

Maleficum
0

Att han äter bra och bajsar bra är ju positivt!

Hoppas han piggnar på sig mer snart då.

Ålder på kaniner är ju tyvärr lite svårt. En del blir riktigt gamla även med medioker skötsel medan andra inte blir så gamla trots utmärkt skötsel! Lite är rasberoende också. Små raser blir ofta äldre och stora ofta yngre.

Tex har jag nästan enbart haft angorakaniner och de blir sällan jättegamla. Min yngsta var några veckor ifrån att fylla fem när hon behövde avlivas (fick en tumör vid hjärtat) och min äldsta (och den som var sjuk sen födseln) var två månader ifrån att bli 7 år gammal. Övriga har dött mitt emellan dem åldrarna.

Min kompis kanin blev 4 år bara trots att han var av en ras som ofta blir gamla (pga spondylos).

sp0ngeb0b
1

Med GIS, menar du gastrointestinal syndrome, dvs inte samma sak som gastrointestinal stasis/magstopp?

Jag har (tyvärr) ganska mycket erfarenheter av olika typer av magbesvär hos mina kaniner, däremot aldrig tidigare hört talas om gastrointestinal syndrome, men jag vet inte om det kan ha något annat namn på svenska som jag hört. Men med "vanligt" magstopp brukar de bli som vanligt snabbt, dock är ju din kanin lite äldre så det kanske kan påverka hur snabbt den återhämtar sig? Annars kan det mycket väl vara något underliggande, tyvärr. Har själv varit med om att magstrul som jag (och exo-veterinären) först trodde var magstopp, egentligen var cancer. Men det var ju ett extremfall och kaninen ifråga kom aldrig igång att äta eller bajsa ordentligt heller. Om kaninen inte känns normal skulle jag boka en ny tid hos veterinären och be om mer undersökningar. Med min kanin som hade cancer var jag hos veterinären varje vecka under en period, för att göra olika undersökningar då hon aldrig blev bättre. Risken är annars att det är något underliggande som spökar som är anledningen till att kaninen inte tillfrisknar helt och hållet. :/

Johnfarfar
0

#6: precis så menar jag så som du skriver.

Som tur är äter han på rejält igen. Avföringen är stora runda fina. Tappar inte vikt utan gått upp sedan förra veckan. Smygande börjar han visa sitt gamla jag. Hoppar upp i min säng. I soffan. Som tur är.

Som jag skrev innan är jag säkert en del av det hela. Han har känt av min stress under en längre tid. De är känsliga de små fina djuren.

Tack ni som skriver. Det uppskattar jag verkligen. Hoppas ni har det bra med era. 😊

Maleficum
0

Skönt han börjar återgå till det normala!

Ja, dem är verkligen känsliga för våra känslor och tankar! Hade två kaniner som alltid gick frigående när vi var i sommarstugan och om jag bara tänkte tanken att jag skulle fånga dem fick jag inte komma ens 2 meter ifrån dem innan de sprang. Men ville jag bara klappa på dem var det inga problem (dem låg även jättesnällt och stilla när mina syssling barn lekte med dem och täckte dem med filtar och grejer 😂).