Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 166 ggr
Hamsterb1231
0

Hur länge utan hö?

Mina kaniner får alltid fri tillgång till hö och begränsat med pellets och grönsaker/sallad varje dag. Nu har jag corona och höet är slut. Räknar med att vara sjuk i iallafall en vecka till. Ja jag har folk som handlar, men närmsta ställe som säljer hö ligger flera mil bort.
Så min fråga är om det är okej att låta kaniner leva på endast pellets i en vecka? Det är bra pellets från en djuraffär. Är det något som kan skada kaninen att vara utan?

sp0ngeb0b
3

Du måste få tag på hö idag. Om inte kaninerna äter tillräckligt mycket hö kan de få magstopp och det kan de tyvärr dö av. De måste alltid få hö, oavsett vad. Pellets är inte tillräckligt. Critical care är det enda som kan ersätta hö, men det ska man bara ge om kaninen inte äter frivilligt. Dels är det extremt dyrt, dels måste du ge dem typ varannan-var tredje timme i alla fall, för att magen ska hållas igång. Och dels slipas inte tänderna av att de äter det, så det är inte alls lika bra som hö. Nej, som sagt, du måste få tag på hö idag. Berätta för dina vänner som handlar åt dig hur viktigt det är så förstår de säkert. Om de absolut inte har möjlighet kanske du kan skriva i någon lokal grupp och fråga om någon har hö över du kan få köpa? Det finns säkert någon mer som har kaniner, hästar eller något annat djur som äter hö.

Jojjo908822
1

Du måste ha hö. Är det helt slut? Vissa mataffären har hö även om det inte är så bra. Djuraffärer brukar inte heller ha världens bästa hö, men det är bättre än inget och du kan beställa på nätet.

//
Lucille

Jojjo908822
1

Var i landet bor du?

//
Lucille

Zvintos
3

En vecka skulle jag definitivt inte rekommendera att låta kaninerna vara utan hö. Höet är viktigt inte bara för att kaninens tänder ska slipas normalt men också för att hålla igång deras magar. Så pass länge utan hö gör att de riskerar att drabbas av magstopp, vilket på kaniner kan gå otroligt fort och då är det överhängande risk att de dör. Både Ica och Coop brukar sälja små påsar med hö, vilket är bättre än inget hö alls. Finns det ingen butik i närheten som har går det också att beställa på några olika sidor och är det svårt för ombud att hämta ut kan man betala för hemleverans, vilket visserligen är dyrare men i sådana fall nödvändigt för kaninernas hälsa.

Fridaaaa
1

Nej de kan inte leva utan hö i en vecka

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.