kastrera hane eller hona?
Hej! jag har en kaninhona på snart 5 månader hon är en liten rex och är i allmänhet väldigt gullig, snäll och lugn. Men när hon får träffa min systers kaninhane som också är runt 5 månader så blir hon totalt vansinnig och börjar jucka på honom, men han har aldrig juckat på henne eller ens visat någon slags aggression runtom henne, så jag undrar om det är honan vi ska kastrera eller hanen? eller båda två. Har ju hört att det finns risker osv men har även hört att humöret på honan kan ändras positivt och göra henne lugnare. Kom gärna med andra förslag och idéer :)
Ha dem bara tillsammans om de ska bo tillsammans och absolut inte träffas innan hanen är kastrerad. Men rekommenderar att kastrera båda
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med #1. Kaniner gillar inte att umgås med andra kaniner som de inte bor med, såsom t.ex. hundar kan göra, de blir troligtvis mest stressade av det. Det är för att det är en komplicerad process för kaniner att bygga en relation med varandra. När de ses kommer de försöka göra upp om rang, vilket de gör genom att exempelvis jucka på varandra.
Det finns fördelar med kastrering av både hanar och honor, exempelvis vad gäller sjukdom/hälsa, rumsrenhet, brunst, skendräktighet m.m. Så jag säger som #1, det bästa för kaninerna är om båda kastreras. Och bara låta dem träffas om ni ska sätta ihop dem (dvs låta dem bo ihop).
Att kastrera honan är ett måste tycker jag så hon inte får livmodercancer. Men kastrera hanen helst också.
//
Lucille